FANDOM

Naddniestrzańska Republika Mołdawska (NRM) - nieuznawane socjalistyczne państwo na terenie północno-wschodniej Mołdawii.
Coat of arms of Transnistria.svg

Godło Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej

Flag of Transnistria (state).svg

Flaga Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej

Republika Naddniestrza graniczy od zachodu z Mołdawią, natomiast od północy, wschodu oraz południa z Ukrainą. Nie posiada dostępu do morzaJest to obecnie jedno z trzech państw nieuznawanych w Europie.

Niepodległość Naddniestrza proklamowaną 2 września 1990 roku uznały jedynie Abchazja i Osetia PołudniowaNaddniestrze podzielone jest na 7 rejonów (w tym 2 miejskie).

Historia:

Na nowe państwo szturm przeprowadziły wojska Mołdawii w 1991 roku, lecz zostały wyparte przez Rosję (FR), której żołnierze stacjonują w Naddniestrzu do dzisiaj jako siły pokojowe pod mandatem Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP). Naddniestrze jest powoli opuszczane przez swoich obywateli, którzy wyjeżdzają głównie do Rosji i Ukrainy. Większość obywateli Naddniestrza (70%) stanowi ludność pochodzenia rosyjskiego. Naddniestrzanie używają dokumentów Rosyjskich. Dokumenty Naddniestrzańskie są wymienialne tylko na Ukrainie i w Białorusi (RB). Niepodległość Naddniestrza istnieje dzięki dyskretnemu poparciu Rosji (finansowemu oraz wojskowemu – stacjonuje tam część jej byłej 14 armii jako Operacyjna Grupa Wojsk Rosyjskich), Ukrainy i Białorusi. W 2006 roku odbyło się referendum w sprawie niepodległości Naddniestrza. Ponad 90% mieszkańców opowiedziało się w nim za niezależnością od władz w Kiszyniowie. Społeczność międzynarodowa z niejasnych względów politycznych nie uznała tych wyników.
Вадим Красносельский

Prezydent Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej Wadim Krasnosielski

Gospodarka:

Gospodarka Naddniestrza opiera się głównie na rolnictwie dzięki umiarkowanemu klimatowi oraz żyznym glebom. Produkcja rolna zapewnia samowystarczalność kraju w kwestii wyżywienia. Wśród upraw dominuje hodowla moreli. Poza rolnictwem gospodarka Naddniestrza opiera się m.in na fabrykach które korzystają jeszcze z radzieckiej technologii. W czasach ZSRR w rejonie Naddniestrza prowadzony był zintensyfikowany proces industrializacji. W efekcie w 1990 roku Naddniestrze zamieszkane przez zaledwie 17% populacji Mołdawii produkowało 40% PKB i 90% elektryczności kraju. Najważniejsze zakłady przemysłowe to fabryka uzbrojenia w Benderach oraz stalownia w Rybnicy, której produkty są eksportowane do Stanów Zjednoczonych (USA) oraz Kanady. Stalownia przynosi około 50% dochodów republiki i jest głównym pracodawcą w mieście Rybnica. Warta wspomnienia jest również gorzelnia "Kwint" w Tyraspolu, znana z produkcji mocnych alkoholi oraz konsorcjum Sheriff zarządzane przez syna prezydenta i kontrolujące m.in. sieć supermarketów i stacji benzynowych. Naddniestrze nie posiada cywilnego portu lotniczego, jedyne lotnisko na terenie republiki znajdujące się w Tyraspolu wykorzystywane jest wyłącznie przez lotnictwo wojskowe.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: mołdawski, rosyjski oraz ukraiński
  • Stolica: Tyraspol
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Wadim Krasnosielski
  • Powierzchnia: 4 163 km²
  • Liczba ludności: 555 500 - 2004 rok
  • Jednostka monetarna: Rubel nadniestrzański

Partie polityczne:

  • Partia Odnowienie (socjalistyczna)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Fabryka uzbrojenia w Benderach

Armia:

Siły Zbrojne Naddniestrza powstały 6 września 1991 roku. Służba wojskowa jest obowiązkowa i trwa 1,5 roku. Liczebność armii wynosi około 7 500 żołnierzy, w wypadku wojny może szybko osiągnąć stan 25 000 osób. W kraju istnieją cztery okręgi wojskowe w: Tyraspolu, Bender, Dubasiri i Rybnica. W Naddniestrzu stacjonują rosyjscy żołnierze w liczbie 1 500 - 1 800 osób. Kontrolują oni przejścia graniczne i magazyny wojskowe.

412px-Emblem of the armed forces of Transnistria.svg

Godło Sił Zbrojnych Naddniestrzańskiej Republiki Mołdawskiej

Sprzęt i uzbrojenie wojska Naddniestrza:

​Biografie:

Galeria: