Fandom

Wiki Uzbrojenie

Nabój 9 x 19 mm Parabellum

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

9 x 19 mm Parabellum (Luger, w skrócie Para, 9 x 19 mm NATO) - nabój pistoletowy kaliber 9 mm, o długości łuski 19,15 mm (9 x 19 mm).

Tokarev,parabellum,32.jpg

Nabój 9 x 19 mm Prabellum (w środku)

Jest to obecnie najpopularniejszy na świecie nabój pistoletowy, używany w większości typów pistoletów wojskowych i policyjnych oraz pistoletów maszynowych.

Opracowany przez Georga Lugera w 1902 do pistoletów P08 Parabellum (stąd nazywany też Luger). Początkowo z pociskiem walcowo-stożkowym, od 1915 z walcowo-owalnym. Aktualnie produkowany z różnymi rodzajami pocisków i używany w większości armii świata. Charakterystyki produkowanych nabojów tego typu znacznie się różnią, wspólne są jedynie ich wymiary (z wyjątkiem pocisków specjalnych).

Po II wojnie światowej nabój 9 x 19 mm Parabellum znalazł się na uzbrojeniu wielu państw europejskich. Po powstaniu NATO stał się przepisowym nabojem pistoletowym paktu. Nabój 9 x 19 mm NATO musi posiadać następujące parametry:

  • masa pocisku 7,45 g
  • pocisk w płaszczu
  • prędkość początkowa 396 m/s
  • energia początkowa pocisku 584 J
  • średnią wartość ciśnienia maksymalnego 205 MPa
  • skupienie 76 mm na 50 m

Przed II wojną światową nabój 9 x 19 mm był przepisowym nabojem pistoletowym Wojska Polskiego, stosowany był w pistolecie Vis i pistolecie maszynowym Mors. Obecnie ponownie znalazł się na uzbrojeniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej i jest używany równolegle z wycofywanym nabojem 9 x 18 mm Makarowa.

Od 2003 roku nabój 9 x 19 mm Parabellum w wersji 7N21 znajduje się na uzbrojeniu armii Federacji Rosyjskiej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki