Fandom

Wiki Uzbrojenie

Nabój 9 x 18 mm Makarowa

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

9 × 18 mm Makarowa (57-N181S) - standardowy nabój pistoletowy państw Układu Warszawskiego.

310px-9mmMakarov.jpg

Nabój został opracowany na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku i wprowadzony do uzbrojenia w 1951 roku wraz z pistoletem Makarowa (PM). Pod względem konstrukcyjnym jest on wzorowany na przedwojennym czechosłowackim naboju Strakonice vz. 24 i eksperymentalnym niemieckim 9 mm Ultra. Nabój nie rozpowszechnił się poza państwami Układu Warszawskiego i po jego rozpadzie kolejne państwa rezygnowały z jego używania jako podstawowej amunicji pistoletowej (nawet w Rosji przyjęto do uzbrojenia skonstruowany przez Jarygina pistolet PJa kalibru 9 × 19 mm Parabellum). Natomiast coraz większą popularnością ten nabój cieszy się na rynku cywilnym (zwłaszcza w USA), ponieważ jest to obecnie nabój pistoletowy o jednej z największych wartości początkowej energii kinetycznej pocisku, możliwy do zastosowania w pistolecie z zamkiem swobodnym. Rzeczywisty kaliber tego naboju to 9,25 mm, dlatego w niektórych krajach (np. w NRD) był klasyfikowany jako 9,2 × 18 mm.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki