FANDOM

7,5 x 54 mm - francuski nabój karabinowy. Stosowany w armii Francuskiej od 1924 roku do lat 80-tych.

50px-7.5x54mmMAS

W czasie I wojny światowej armia francuska używała karabinów Lebel Mle1886 i Berthier Mle1907 kalibru 8 × 50 mm R. Wady tej amunicji (stożkowy kształt, wystająca kryza) sprawiły, że postanowiono opracować nową amunicję karabinową. Po kilku latach prac wprowadzono nowy nabój 7,5 × 58 mm Mle1924C i eksperymentalna wersję karabinu Lebela oznaczoną jako Mle1886/93 M27. Nowa amunicja miała dobre parametry balistyczne, ale jedną poważną wadę. Jego wymiary były tak mocno zbliżone do 7,92 x 57 mm Mauser, że możliwe było omyłkowe załadowanie i wystrzelenie niemieckiego Naboju. Kaliber niemiecki był większy  zagważdżał on lufę, a wzrastające ciśnienie gazów prochowych niszczyło broń. Dlatego żeby obydwa naboje skrócić 7,5 x 54 mm został zmodyfikowany i ponownie wprowadzony jako 7,5 × 54 mm Mle1929C.

Po II wojnie światowej nabój ten był używany nie tylko w Francji ale także byłych Koloniach Francuskich w Afryce. Obecnie produkowany w wytwórniach państwowych oraz w firmach Gevelot i GIAT, a także w celach handlowych przez belgijską firmę FN.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki