FANDOM

.338 Lapua Magnum (8,6 × 70 mm lub 8,58 × 70 mm) nabój karabinowy centralnego zapłonu, bez kryzy wystającej przeznaczonym dla karabinów wyborowych.

.338 Lapua Magnum

Pudełko z oryginalnym nabojem

Z uwagi na wysokie parametry balistyczne zdobywa także dużą popularność jako nabój do broni myśliwskiej. W porównaniu z 308. Winchester, który jest standardowym nabojem w karabinach wyborowych, Lapua Magnum ma bardziej płaski tor lotu i większy zasięg. Moc obalająca tego pocisku jest potężna; ma prawie dwukrotnie większą energie początkową niż 7,62mm NATO (6782 dżule).

Nabój .338 Lapua Magnum jest kompromisem pomiędzy standardowymi nabojami NATO o kalibrach 7,62 mm NATO i 12,7 mm NATO pozwalającym zbudować karabin wyborowy o zasięgu skutecznym powyżej 1000 m, a jednocześnie wymiarach i masie mniejszej niż wkbw. Obecnie produkowana jest szeroka gama pocisków kalibru .338 przeznaczonych dla tego naboju. W wojsku najczęściej stosowany jest klasyczny nabój pełnopłaszczowy, rzadziej przeciwpancerny pocisk posiadający przebijalność 20 mm RHA z dystansu 200 m. Snajperzy policyjni i myśliwi używają dodatkowo amunicji o zwiększonej zdolności obalającej (grzybkującej, fragmentującej itp.).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki