FANDOM

Nabój 7.62x39.jpg

Nabój 7,62 x 39 mm

Nabój - jednostka amunicji obejmująca wszystkie elementy (materiał wybuchowy, jego osłonę, spłonkę i pocisk) niezbędne do przemiany energii chemicznej materiału wybuchowego w energię kinetyczną pocisku lub pracę mechaniczną niezbędną np. do spowodowania eksplozji.

Przykładowe rodzaje nabojów:Edytuj

Amunicja ćwiczebna (ślepa) Edytuj

- rodzaj amunicji przeznaczonej do pozorowania strzelań lub wybuchów. Charakteryzuje się stosunkowo niewielkim działaniem niszczącym w porównaniu do amunicji bojowej. Amunicja ćwiczebna posiada pociski wypełnione materiałem obojętnym (gips, cement, pak) dzięki czemu zachowuje identyczne właściwości balistyczne jak amunicja bojowa. Czasami pociski amunicji ćwiczebnej są wypełnione substancją dymotwórczą ułatwiającą określenie punktu upadku. Edytuj

Ćwiczebna amunicja strzelecka posiada pociski z drewna lub tworzywa sztucznego ulegające zniszczeniu po opuszczeniu lufy, albo pozbawiona jest pocisków całkowicie. W strzeleckiej amunicji ćwiczebnej do broni osobistej nie ma w ogóle pocisków.

Amunicja bezłuskowaEdytuj

- amunicja zespolona lub rozdzielnego ładowania nie zawierająca łuski. Jest stosowana w lufowej broni palnej z uszczelnioną komorą nabojową. Ładunek miotający jest w niej umieszczony bezpośrednio. Może on występować w postaci stałej (luźne ziarna prochowe umieszczone np. w woreczkach lub w postaci wyprasek dostosowanych kształtem i wymiarami do komory nabojowej) albo w postaci płynnej. Do amunicji tej zalicza się niektóre wzory amunicji artyleryjskiej, która jest przystosowana do dział posiadających zamki z uszczelniaczem plastycznym Bange′a. Amunicja bezłuskowa jest lżejsza i tańsza w produkcji od amunicji posiadającej łuskę.

Amunicja bojowaEdytuj

- amunicja o działaniu niszczącym, obezwładniającym lub specjalnym, przeznaczona do wykonywania zadań bojowych na polu walki.

Przykładowe naboje:Edytuj

BudowaEdytuj

Fot2.jpg
Fot1.jpg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki