FANDOM

Republika Mozambiku (RM) - socjalistyczne państwo w południowo-wschodniej Afryce położone nad Oceanem Indyjskim.

EscudoMozambique

Godło Republiki Mozambiku

Flag of Mozambique.svg

Flaga Republiki Mozambiku

Mozambik graniczy z Republiką Południowej Afryki (RPA), Suazi, Tanzanią (ZRT), Malawi, Zimbabwe (RZ) i Zambią. Mozambik podzielony jest na 11 prowincji.

W przeszłości Mozambik był kolonią portugalską, niepodległość proklamowano 25 czerwca 1975 roku.

Historia:

Tereny obecnego Mozambiku zostały odkryte w 1498 roku przez portugalskiego odkrywcę i podróżnika Vasco da Gamę. W 1505 roku Portugalczycy założyli pierwsze osady w pobliżu dzisiejszego miasta Beira. W XVI wieku na wybrzeżu powstawały dalsze portugalskie osiedla. W 1609 roku utworzono kolonię, która stała się głównym portugalskim ośrodkiem handlu niewolnikami.

Opór wobec władz kolonialnych, który pojawił się pod koniec XIX wieku, został zdławiony. Od 1964 roku walkę z władzą Portugalii rozpoczęła narodowowyzwoleńcza lewicowa marksistowska partyzantka FRELIMO. Po przewrocie w Portugalii w 1974 roku wynegocjowano zawieszenie broni. W 1975 roku Mozambik stał się niepodległym państwem. W tym samym roku przeciwko rządom FRELIMO stanęła opozycyjna antykomunistyczna RENAMO utworzona przy wsparciu rasistowskich reżimów Rodezji i RPA, które chciały w ten sposób wymusić na Mozambiku zaprzestanie wspierania działających na południu Afryki ruchów narodowowyzwoleńczych.

Od tego czasu Mozambikiem targały zbrojne konflikty wewnętrzne - walka z opozycyjną organizacją RENAMO przerodziła się w wojnę domową oraz z sąsiednimi RPA i Rodezją. W latach 90-tych konflikty udało się załagodzić i w 1994 roku przeprowadzono wielopartyjne wybory. 21 października 2013 roku opozycyjna RENAMO wypowiedziała układ pokojowy z 1992 roku. Już wcześniej, bo w kwietniu i czerwcu 2013 dochodziło do starć między armią, a RENAMO, a w atakach bojówek zginęło 11 żołnierzy i policjantów oraz sześciu cywilów. Urząd prezydenta obecnie sprawuje Armado Guebuza z FRELIMO wywodzącej się z partyzantki marksistowskiej, która wywalczyła niepodległość od Portugalii. W wyborach prezydenckich i parlamentarnych w grudniu 2004 roku zwyciężyła partia FRELIMO zdobywając ok. 60% głosów i od tego okresu rządzi niepodzielnie krajem.

Geografia:

Mozambik to kraj w większości nizinny. Południową i wschodnią część kraju zajmuje aluwialna, silnie zabagniona Nizina Mozambicka o szerokości od ok. 400 km na południu do 80 km na północ od doliny Zambezi. W południowej części nizinnego obszaru wznosi się izolowany, wapienny płaskowyż Cheringoma (do 250 m n.p.m.) z licznymi jaskiniami. Od zachodu pomiędzy rzekami Zambezi i Limpopo nizinę odizolowuje krawędź krystalicznego płaskowyżu Matabele.

Na granicy jednostek występują liczne skały wulkaniczne. Występują tu samotne masywy górskie: Inyanga (2597 m n.p.m.), Binga będący najwyższym szczytem Mozambiku (2439 m n.p.m.) oraz Gorongosa (1873 m n.p.m.). W północnej części kraju leży Wyżyna Mozambicka. Najwyższym punktem wyżyny jest Namuli (2422 m n.p.m.). Średnia wysokość wyżyny waha się od 1000 do 2000 m n.p.m. Wyżyna Mozambicka ma charakter nachylonej w kierunku wschodnim, pociętej dolinami rzek równiny. Ponadto znajdują się tam uskoki tektoniczne. Wybrzeże Mozambiku na północy jest skaliste, rozczłonkowane, z licznymi zatoczkami. Natomiast na południu odwrotnie.

Sieć rzeczna w kraju niemal w całości należy do zlewiska Oceanu Indyjskiego. Mozambik posiada gęstą sieć kilkudziesięciu rzek spływających we wschodnim kierunku do oceanu. Największa z nich: Zambezi, na terenie Mozambiku ma 820 km długości. Drugą rzeką jest Ruvumao długości 730 km. Lurio, wypływająca z okolic jeziora Chilwa ma 537 km. Limpopo, płynąca na południowych krańcach Mozambiku ma 522 km. Wszystkie rzeki charakteryzują się zmniejszonym stanem swych wód w czasie pory suchej. Długość linii brzegowej wynosi 2470 km

Gospodarka:

Mozambik to kraj typowo rolniczy ze skromnymi zasobami mineralnymi. Uprawia się w nim kukurydzę, maniok, ryż, bawełnę, orzeszki ziemne. Na bogatych łowiskach rozwinęło się rybołóstwo. Kraj jest w odbudowie po zniszczeniach wojennych po wojnie domowej z antykomunistyczną opozycją RENAMO, a wcześniej jeszcze w latach 80-tych po wojnie z RPA, która spowodowała śmierć ponad miliona ludzi.
Armando Guebuza

Prezydent Republiki Mozambiku Armando Guebuza

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: portugalski
  • Stolica: Maputo
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Armando Guebuza
  • Powierzchnia: 801 590 km² (36. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 22 894 000 (54. miejsce na świecie) - 2009 rok
  • Jednostka monetarna: Metical

Partie polityczne:

  • Front Wyzwolenia Mozambiku (FRELIMO) - socjalistyczna, rządząca
  • Narodowy Ruch Oporu Mozambiku (RENAMO) - konserwatywna, opozycyjna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Mozambiku:

​Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 20:38, maj 27, 2013 (UTC)IljinM.