FANDOM

Mongolia - państwo w środkowej Azji.
State emblem of Mongolia.svg

Godło Mongolii

Flag of Mongolia.svg

Flaga Mongolii

Mongolia graniczy z Federacją Rosyjską (FR) i Chińską Republiką Ludową (CHRL).

Monoglię zamieszkuje grupa etniczna Mongołów należących do rasy żółtej. W przeszłości Mongolia była centrum wielkiego imperium rozciągającego sie od Azji Wschodniej do Europy Środkowo-Wschodniej. Kilkaset lat temu imperium rozpadło się a Mongolia została podbita przez Chiny. W 1911 roku w Chinach wybuchła wojna przeciw cesarzowi, a powstały chaos wykorzystali Mongołowie i 29 Grudnia poklamowali niepodległość swojego państwa. W 1924 roku po śmierci Bogda Chana, proklamowano utworzenie Mongolskiej Republiki Ludowej (MRL) i mongolia stała się państwem socjalistycznym. W 1939 roku Mongolia została napadnięta przez Japonię która w tym czasie okupowała Chińską Mandżurię. W ciągu kilku miesięcy wojska Mongolii i Armii Czerwonej pod dowódctwem gen. Gieorgija Żukowa rozgromiły japończyków. W 1946 roku w kraju pismo mongolskie zostało zastąpione Cyrylicą której w Mongolii używa się do dziś. W 1961 roku Mongolia została członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). W 1990 roku Mongolia ogłosiła się republiką parlamentarną. W 1992 roku wycofano z kraju stacjonujące tam wojska radzieckie. Mongolia jest krajem biednym uzależnionym obecnie od Federacji Rosyjskiej oraz Chin. Gospodarka tego pustynnego kraju opiera się na wydobyciu węgla brunatnego, miedzi, molibdenu, fosforytów i hodowli zwierząt.

prezydent Cachiagijn Elbegdordż
stolica Ułan Bator
liczba ludności  2 754 685
powierzchnia 1 564 116 km²
PKB całkowite 8,7 mld USD
PKB na osobe 3129 USD
religia dominująca buddyzm tybetański

Armia

Mongolskie siły zbrojne w obecnej formie istnieją od 1990 roku i zastąpiły Mongolską Armię Ludową (MAL). Żołnierze Mongolscy są aktywni na licznych misjach pokojowych ONZ. Państwo te posiada swój kontyngent w Afganistanie. Większość sprzętu Mongolskiej armii jest pochodzenia radzieckiego lub rosyjskiego lecz ostatnio państwo to kupuje sprzęt wojskowy z Polski (RP) i Stanów Zjednoczonych.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Mongolii:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 2 Czerwiec 2013 14:01

Więcej z Fandomu

Losowa wiki