FANDOM

SPR
Mk 12 Special Purpose Rifle – amerykański samoczynno-samopowtarzalny karabin wyborowy, wzorowany na karabinie szturmowym M16.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Mk 12 SPR
Państwo USA
Producent Precision Reflex International
Rodzaj Karabin wyborowy
Produkcja seryjna 2002 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm Mk 262
Długość (mm) 952
Długość lufy (mm) 457
Masa (kg) 4,5
Pojemność magazynka 20 / 30
Zasięg skuteczny (m) 550
Zasięg maksymalny (m) 876

HistoriaEdytuj

Karabin Mk 12 powstał na zamówienie amerykańskich jednostek specjalnych, jako broń o większym zasięgu od karabinka M4, a jednocześnie krótsza od karabinów wyborowych kalibru 7,62 mm.

Początkowo planowano zamówienie wyłącznie górnych części komory zamkowej wyposażonych w szynę Picatinny w firmach Colt i Armalite i połączenie ich z dolnymi częściami komór zamkowych wycofanych z uzbrojenia karabinów M16A1. Po standaryzacji nowego karabinu przez US Navy pod nazwą Mark 12, rozpoczęto zakupy kompletnych karabinów w firmie Precision Riflex International (PRI).

Produkowane przez PRI karabiny były wyposażane w ciężką lufę przystosowaną do wystrzeliwania pocisków nowej amunicji 5,56 × 45 mm Mk 262. Nowa amunicja ma cięższe pociski i większą zdolność obalającą.

Karabiny Mk 12 były stosowane bojowo w czasie operacji w Afganistanie i Iraku.

OpisEdytuj

Mark 12 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy (gazy prochowe są doprowadzane bezpośrednio na suwadło, karabin nie posiada klasycznego tłoka gazowego). Ryglowanie przez obrót zamka w lewo. Po wystrzeleniu ostatniego naboju zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu. Zamek zwalniany przyciskiem z lewej strony gniazda magazynka. Po prawej stronie broni ręczny dosyłacz zamka. Rękojeść przeładowania w kształcie litery T. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem, po obu stronach broni. Zasilanie z dwurzędowych magazynków o pojemności 20 naboi (możliwość użycia magazynków 30 nabojowych). Otwarte przyrządy celownicze składają się z muszki (na składanej podstawie) i celownika przeziernikowego. Celownikiem zasadniczym jest mocowany na szynie Picatinny celownik optyczny. Mark 12 jest wyposażony w regulowany dwójnóg.

WersjeEdytuj

  • Mark 12 Mod 0 SPR/A – wersja z celownikiem 3,5-10 × 40 Leupold LR M3
  • Mark 12 Mod 0 SPR/B – wersja z celownikiem 2,5-9 × 36 TS-30
  • Mark 12 Mod 1 SPR – wersja z celownikiem 3-9 × 36 TS-30A2

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki