FANDOM

Mina

Mina przeciwpancerna

Mina - wykonany fabrycznie lub przygotowany z dostępnych materiałów bezpośrednio na polu walki ładunek materiału wybuchowego z urządzeniem inicjującym (zapalnikiem) i zabezpieczającym umieszczony w obudowie, często wodoszczelnej. W zależności od przeznaczenia może zawierać też elementy rażące - kawałki metalu a nawet kamienie. W zależności od konstrukcji i przeznaczenia miny najczęściej są przeznaczone do maskowania - zakopywania w ziemi (ale też umieszczania np. pod lodem).

Rodzaje:

Ładunek kasetowy

Osobną kategorią min stanowią przeznaczone do szybkiego i masowego minowania większych obszarów - tzw. ładunki kasetowe, wyrzucane z samolotów, śmigłowców lub specjalnych pojazdów, po kilkaset sztuk naraz.

Mina przeciwpiechotna

Służy do rażenia żołnierzy wojsk przeciwnika. Po zakończeniu działań wojennych miny tego typu są przyczyną strat wśród ludności cywilnej. Najprostsza mina prowizoryczna wykonywana masowo przez żołnierzy to puszka po konserwie wypełniona kamieniami z umieszczoną wewnątrz kostką 200g trotylu i zapalnikiem naciągowym.

Mina przeciwpancerna

- jej zadaniem jest uniemożliwienie przejazdu - natarcia przez zaminowany teren sprzętu bojowego (czołgów, transporterów opancerzonych itp.) przeciwnika.

Mina pułapka

Stanowi specjalną kategorię - specjalnie preparowane ładunki wybuchowe, których sposób wykonania, założenia czy wyglądu ma "zachęcić" przeciwnika do uruchomienia ukrytego zapalnika inicjującego wybuch ładunku.

Podział:

Miny lądowe:

  • CLAYMORE MINE------------------------- 3

    Mina Claymore

    miny przeciwpiechotne
  • miny przeciwpancerne
  • miny przeciwczołgowe
  • miny przeciw transportowe
  • miny morskie:
    • przeciwdesantowe - umieszczane w pasie wód przybrzeżnych lub na plaży
    • denne - leżące na dnie lub pod nim, na płytkich wodach, przeciwko okrętom na- i podwodnym
    • zakotwiczone przy pomocy minliny, utrzymujące się na określonej głębokości po powierzchnią wody - na szlakach morskich przeciwnika
    • swobodnie pływające - dryfujące, znoszone przez prądy morskie w kierunku baz nieprzyjaciela, także dryfujące z prądem rzeki

Zobacz: