FANDOM

Mikhail Kalashnikov and Eugene Stoner.jpg

Michaił Kałasznikow (po lewej) i Eugene Stoner

Michaił Timofiejewicz Kałasznikow (ros. Михаил Тимофеевич Калашников), (ur. 10 listopada 1919 we wsi Kuria, zm. 23 grudnia 2013 roku w Udmurcji) - radziecki i rosyjski wojskowy, generał-porucznik (ros. генерал-лейтенант), doktor nauk technicznych, wybitny konstruktor broni strzeleckiej, członek Komitetu Centralnego KPZR, deputowany do Rady Najwyższej ZSRR 3. kadencji (1950–1954), dwukrotny Bohater Pracy Socjalistycznej (1958, 1976) i Bohater Federacji Rosyjskiej (2009).

Biografia:Edytuj

Urodził się 10 listopada 1919 we wsi Kuria w Kraju Ałtajskim na Syberii. Po ukończeniu w 1936 szkoły 10-klasowej, rozpoczął pracę na kolei. Jesienią 1938 został powołany do Armii Czerwonej i skierowany do wojsk pancernych, gdzie został mechanikiem-kierowcą czołgu.

Brał udział w II wojnie światowej jako dowódca czołgu. Za bohaterstwo na polu walki został odznaczony Orderem Czerwonej Gwiazdy. Podczas pobytu w szpitalu, po ranach odniesionych we wrześniu 1941 pod Briańskiem, zainteresował się bronią strzelecką i jej projektowaniem.

Pierwszą jego udaną konstrukcją, a zarazem największym sukcesem, był karabin automatyczny AK, strzelający nowym nabojem pośrednim 7,62 mm, wprowadzony do uzbrojenia w 1949. Nazwa była skrótem od "Automat Kałasznikowa", co ciekawe Kałasznikow napisał w książce, że on tylko go zrobił, a żona narysowała konstrukcję. Broń ta stała się następnie standardową indywidualną bronią strzelecką w Armii Czerwonej i państwach Układu Warszawskiego oraz armiach dziesiątek innych państw, głównie afrykańskich i azjatyckich, stając się najszerzej rozpowszechnionym karabinkiem automatycznym na świecie.

Ak47.jpg

AK

Kałasznikow skonstruował następnie całą rodzinę broni wywodzącej się z AK: karabinki AKM i AKMS i ręczny karabin maszynowy RPK i jego odmiana RPKS.

Kolejną konstrukcją był uniwersalny karabin maszynowy PK/PKS kal. 7,62 mm, przyjęty do uzbrojenia w 1961. Jego rozwinięciem była zmodernizowana wersja PKM/PKMS, oraz karabin maszynowy czołgowy PKT.

W połowie lat 70-tych XX wieku do uzbrojenia Armii Radzieckiej wprowadzono nową wersję karabinka automatycznego Kałasznikowa kal. 5,45 mm oznaczoną AK-74. Na jego bazie powstał również karabinek maszynowy RPK-74.

Od 1952 był członkiem KPZR. W latach 1950–1954 zasiadał w Radzie Najwyższej ZSRR. W 1999 otrzymał najwyższe odznaczenie Federacji Rosyjskiej – Order św. Andrzeja Powołańca. Mieszkał w Iżewsku. Zmarł 23 grudnia 2013 roku w szpitalu w Udmurcji.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki