FANDOM

MiG-29 (ros. МиГ-29) - samolot myśliwski konstrukcji radzieckiej IV generacji, następca samolotów MiG-21 oraz MiG-23.
Mig29 012

Samolot myśliwski MiG-29 Armii Radzieckiej

Samolot myśliwski MiG-29 został opracowany i zbudowany w biurze konstrukcyjnym OKB MiG (ros. ОКБ МиГ) w 1972 roku jako następca starzejących się powoli myśliwców MiG-21 oraz MiG-23. Nowa maszyna miała być lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przechwytujący Su-27 oraz być odpowiednikiem amerykańskiego lekkiego myśliwca General Dynamics F-16 Walczący Sokół. W pracach konstrukcyjnych na których czele stanął A. Czumaczenko skupiono się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych żmudną drogą projektowania i dopracowania koncepcji aerodynamicznej.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Wloty powietrza pod kadłubem. Usterzenie pionowe podwójne. Kabina hermatyzowana z fotelem wyrzucanym. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie z kołem przednim chowane. W samolocie zastosowano nowatorskie tzw. skrzydła pasmowe o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części o obrysie trapezowym. Samoloty MiG-29 i Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku myśliwca MiG-29 był to silnik RD-33 Klimowa. Radar OI-93 zastosowany w samolocie był pierwszym w ZSRR radarem dopplerowskim mogącym śledzić cele na tle ziemi.

060610-SKP-MIG-29-01-1280x

Jeden z MiG-ów 29 należących do polskiego lotnictwa wojskowego

Oblotu pierwszego prototypu oznaczonego jako "produkt 9.01" dokonano 6 października 1977 roku. Dokonał tego pilot oblatywacz OKB Mikojana A. Fiedotow. W czerwcu roku następnego oblatano kolejny prototyp. W dniu 12 maja 1980 roku rozpoczęto próby państwowe nowego samolotu. Po serii prób państwowych przeprowadzonych w latach 1980 - 1983 pierwsze seryjne egzemplarze MiG-29 trafiły na wyposażenie Armii Radzieckiej w 1984 roku do 234. Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego bazującego na lotnisku Kubinka pod Moskwą oraz do innych jednostek. Od 1986 roku nowe samoloty zaczęto eksportować do armii państw Układu Warszawskiego m.in. Polski (PRL), Czechosłowacji (CSRS), Niemiec (NRD), Rumunii (SRR).

Do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej pierwsze samoloty MiG-29 trafiły w liczbie 7 egzemplarzy pod koniec lipca (4szt.) oraz 1 sierpnia 1989 roku (3szt.) i weszły do służby w 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim (obecnie 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), rok później w październiku do Polski trafiło kolejnych 5 samolotów tego typu. Łącznie pod koniec 1990 roku Polska posiadała 12 maszyn tego typu (9 bojowych oraz 3 szkolno-bojowe) i były to ostatnie dostarczone fabrycznie nowe samoloty. Do dostawy kolejnych pięciu MiG-29 już nie doszło, choć łącznie planowano zakup 110 maszyn. Kolejne 10 egzemplarzy (9 bojowych oraz 1 szkolno-bojowy) MiG-a 29 trafiło do Polski (RP) z Czech w 1995 roku w ramach transakcji wymiennej za 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół, były to maszyny używane, ale wyeksploatowane w niewielkim stopniu. Ostatnie maszyny tego typu w liczbie 22 sztuk zostały Polsce przekazane przez Niemcy (NRF) w 2003 roku. Piętnaście z nich trafiło do służby w 41 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Malborku (dawny 41 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), natomiast pozostałe 7 sztuk zostało przeznaczonych na części zamienne. Obecnie w służbie pozostaje 31 egzemplarzy MiG-a 29, które są poddawane gruntownej modernizacji w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy mającej na celu przedłużenie ich eksploatacji w Siłach Powietrznych RP do 2028 roku.

Mikojan-mig-29

Samolot myśliwski MiG-29 należący do 41 Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Malborku Źródło: Krzysztof Godlewski - airfoto.pl

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Zakłady Lotnicze Sokół
  • Img id992

    Samolot MiG-29 w barwach Sił Powietrznych NRD

    Typ samolotu: myśliwski
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1977
  • Produkcja: 1983 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 1 600szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe Klimow RD-33
  • Rozpiętość: 11,40 m
  • Długość kadłuba: 17,32 m
  • Wysokość: 4,73 m
  • Powierzchnia nośna: 35,2 m²
  • Masa własna: 10 900 kg
  • Masa całkowita: 18 480 kg
  • Prędkość maks: 2 445 km/h (2,3Ma)
  • Prędkość min: 230 km/h
  • Wznoszenie: 330 m/s
  • Pułap: 17 000 m
  • Zasięg: 1 750 km, 2 100 km (ze zbiornikiem dodatkowym)
  • Zapas paliwa: 4 365 l
  • Rozbieg: 240 m
  • Dobieg: 600 m (bez spadochronu hamującego)
  • Uzbrojenie: działko jednolufowe GSz-30-1 kal. 30 mm i 6 kierowanych pocisków rakietowych 4R60 lub pociski i bomby, lub dodatkowe zbiorniki paliwa zwiększające zasięg. Łączny udźwig uzbrojenia: 2 000 - 4 500 kg w zależności od wersji.
    MiG-29 CSRS

    Samoloty MiG-29 lotnictwa wojskowego Czechosłowacji w czasie lotu patrolowego

​Wersje:

  • MiG-29 (9.12) - pierwsza wersja produkcyjna samolotu. Weszła do użytku w 1983 roku. Masa ładunku bojowego 2 000 kg.
  • MiG-29A (9.12A) - wersja eksportowa samolotu MiG-29 (9.12) przeznaczona dla państw Układu Warszawskiego.
  • MiG-29B (9.12B) - wersja eksportowa samolotu MiG-29 (9.12) przeznaczona dla zaprzyjaźnionych z ZSRR państw niebedących członkami Układu Warszawskiego
  • MiG-29UB (9.51) - dwumiejscowa wersja treningowo - bojowa. Weszła do użytku w 1985 roku. Z racji umieszczenia miejsca dla instruktora została pozbawiona radaru pokładowego.
  • MiG-29 (9.13) - druga wersja produkcyjna samolotu. Przeznaczona wyłącznie do użytku w lotnictwie wojskowym ZSRR. Weszła do użytku w 1986 roku. Wyposażona w większe zbiorniki paliwa oraz możliwość podwieszenia dwóch podskrzydłowych dodatkowych zbiorników paliwa. (W wersji 9.12 istniała tylko możliwość podwieszenia zbiornika podkadłubowego). Masa ładunku bojowego wzrosła do 3 200 kg.
  • MiG-29S (9.13S) - trzecia wersja produkcyjna samolotu. Przeznaczona początkowo wyłącznie dla lotnictwa wojskowego ZSRR. Opracowana we wrześniu 1991 roku. Wyprodukowana w ilości 50szt., lecz tylko 16 z nich weszło do użytku w lotnictwie wojskowym Rosyjskiej Federacji (RF) po czym w 1992 roku Ministerstwo Obrony Rosyjskiej Federacji postanowiło wstrzymać zakup myśliwców MiG-29 na rzecz samolotów rodziny Su-27. Kolejnych nieukończonych 30 egzemplarzy zostało przebudowanych w wersje eksportowe MiG-29N oraz MiG-29NUB.
  • MiG-29N - wersja eksportowa samolotu MiG-29S dla lotnictwa wojskowego Malezji, wyprodukowana w ilości 16szt. i przekazana w 1995 roku.
  • MiG-29NUB - wersja eksportowa samolotu MiG-29UB dla lotnictwa wojskowego Malezji, wyprodukowana w ilości 2szt. i przekazana w 1995 roku.
  • MiG-29SM (9.14) - zmodernizowana wersja samolotu MiG-29S. Wyposażona dodatkowo w precyzyjną broń typu powietrze-ziemia. W ten sposób po raz pierwszy myśliwiec MiG-29 otrzymał możliwość zwalczania celów lądowych i stał się maszyną wielozadaniową. Opracowana w 1996 roku.
  • MiG-29SMT (9.17) - zmodernizowana wersja samolotu MiG-29SM.
  • MiG-29UBT (9.52) - dwumiejscowa wersja treningowo - bojowa samolotu MiG-29SMT. Wyposażona w radar pokładowy OSA-2.
  • MiG-29UPG (9.20) oznaczenie eksportowe MiG-35 - wersja dla lotnictwa wojskowego Indii (RI). Wyposażona m.in. w nowe silniki RD-33M3 o większym ciągu, węzeł do podwieszenia dodatkowego zbiornika paliwa, instalację do tankowania w locie, bezwładnościowy system nawigacji francuskiej firmy Thales, wielofunkcyjny radar N010 "Żuk-M2E" ze skanowaniem fazowym oraz nowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Zwiększono wachlarz przenoszonej broni rakietowej klasy powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia, a także przystosowano do przenoszenia broni typu powietrze-woda. Oblotu pierwszego prototypu dokonano 4 lutego 2011 roku.
  • MiG-29K (9.41) - wersja pokładowa morska dla Marynarki Wojennej Indii zbudowana na podstawie prototypowej wersji MiG-29K (9-31) przewidzianej do bazowania na rosyjskim lotniskowcu Admirał Kuźniecow oraz wersji MiG-29UPG bazująca na indyjskim lotniskowcu Vikramaditya.
  • MIG-29KUB (9.47) - dwumiejscowa wersja pokładowa treningowo - bojowa samolotu MiG-29K. Oblotu pierwszego prototypu dokonano w 2008 roku.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '90" NOT-SIGMA Sp. z o.o. Warszawa 1991
  • "Polskie MiG-i-29" Adam Gołąbek, Andrzej Wrona - Lotnictwo nr 9/2018 Wrzesień

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 21:01, maj 25, 2013 (UTC)IljinM.