FANDOM

MiG-19 (ros. МиГ-19) - samolot myśliwski konstrukcji radzieckiej II generacji, następca samolotu MiG-17.
MiG-19P-23

Samolot myśliwski MiG-19

Samolot myśliwski MiG-19 został opracowany i zbudowany w biurze konstrukcyjnym OKB A. Mikojana i M. Guriewicza na początku lat 50-tych. W założeniach miał on być zdolny do wykonywania zadań w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Był to pierwszy seryjnie produkowany myśliwiec w ZSRR zdolny pokonać barierę dźwięku i latać długotrwale z prędkościami nadddźwiękowymi. Ulepszeniem silników, które początkowo okazały się zbyt słabe do przekroczenia bariery dźwięku zajmował się S. Tumański, tworząc nowe silniki RD-9.

Mig19

Samolot MiG-19 w barwach Sił Powietrznych Ludowej Republiki Bangladeszu (LRB)

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat stały w układzie średniopłata. Wlot powietrza z przodu kadłuba. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik optyczny (automatyczny) sprzężony ze stacją radiolokacyjną i wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie trójpodporowe z kołem przednim chowane w locie.
Mig19pm-5

Samolot MiG-19 lotnictwa wojskowego ZSRR w locie

Oblotu pierwszego prototypu oznaczonego jako I-360 (ros. Истребитель-360) dokonano 27 maja 1952 roku. Oblotu drugiego prototypu dokonano 5 stycznia 1954 roku, 12 września tego samego roku zakończono próby fabryczne, a 30 września rozpoczęto próby państwowe. Po ich zakończeniu w 1955 roku rozpoczęto produkcję seryjną. Ze względu na znacznie wyższe od poprzednich modeli MiG-ów koszty produkcji, MiG-19 był wytwarzany w ZSRR w ograniczonych ilościach (2069 sztuk), a opracowywania kolejnych wersji zaprzestano wobec dobrze rokujących projektów znacznie szybszych myśliwców Suchoj Su-9 oraz MiG-21. Kompletne oprzyrządowanie produkcji sprzedano w 1958 roku do Chińskiej Republiki Ludowej (CHRL), gdzie samolot ten produkowano jako Shenyang J-6 (oznaczenie eksportowe F-6) aż do 1981 roku. Oprócz CHRL produkcji licencyjnej na niewielką skalę (103 samoloty dla potrzeb własnych) podjęła się Czechosłowacka Republika Socjalistyczna (CSRS).

Samoloty MiG-19 w lotnictwie ZSRR były wykorzystywane do przechwycania samolotów naruszających przestrzeń powietrzną kraju. Poza Związkiem Radzieckim były używane również w państwach Układu Warszawskiego oraz w armiach zaprzyjaźnionych z ZSRR państw socjalistycznych. Do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) pierwsze samoloty MiG-19 w wersji P trafiły w liczbie 12 egzemplarzy w 1958 roku i weszły do służby w 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku-Redzikowie. Rok później do Polski trafiło kolejnych 13 samolotów w wersji PM i zostały rozdzielone pomiędzy 28 i 39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Samoloty dość szybko (w latach 1966-1967) wyszły z użycia z uwagi na małą liczbę użytkowanych maszyn oraz złożoną konstrukcję i zostały przekazane Bułgarskiej Republice Ludowej (LRB). W Ludowym Wojsku Polskim (LWP) zostały zastąpione przez mniej skomplikowane konstrukcyjnie i nowocześniejsze samoloty MiG-21, mające lepsze osiągi i lepsze właściwości lotno-pilotażowe.

MIG19PM905

Egzemplarz muzealny jednego z MiG-ów 19 używanych przez Ludowe Wojsko Polskie (LWP)

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Zakłady Lotnicze Sokół, Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego
  • Typ samolotu: myśliwski
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1952 - 1954
  • Produkcja: 1955 -1960 (ZSRR), 1958 - 1981 (CHRL)
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 6 500szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 odrzutowe Tumański RD-9, w późniejszych wersjach: RD-9BF-1
    1 6

    Sylwetka samolotu myśliwskiego MiG-19 w trzech rzutach

  • Rozpiętość: 9,0 m
  • Długość kadłuba: 13,02 m
  • Wysokość: 3,88 m
  • Powierzchnia nośna: 25,0 m²
  • Masa własna: 5 200 kg
  • Masa całkowita: 9 100 kg
  • Prędkość maks: 1 432 km/h
  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: 240 m/s
  • Pułap: 17 250 m
  • Zasięg: 1 910 km
  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: 3 działka NR-23 kal. 23 mm lub 3 działka NR-30 kal. 30 mm oraz 2 zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych lub 2 bomby lub 4 pociski rakietowe kierowane na 4 zamkach pod skrzydłami.
    Egypt Mig 19

    Samolot MiG-19 lotnictwa wojskowego Egiptu

Wersje:

  • MiG-19 - pierwsza wersja seryjna. Uzbrojona w trzy działka NR-23 kal. 23 mm.
  • MiG-19S - wersja ze stabilizatorem obrotowym (stąd litera "S"). Wyposażona w nowszą awionikę i o ulepszonej konstrukcji płatowca. Uzbrojona w trzy działka NR-30 kal. 30 mm.
  • MiG-19P - wersja przechwytująca, mogąca operować w każdych warunkach pogodowych. Wyposażona w radar RP-1 "Szmaragd" i dwa działka NR-30 (w pierwszych maszynach seryjnych NR-23). W późniejszych seriach radar RP-5 "Szmaragd-2". Oblatana w 1955 roku.
  • MiG-19R - wersja rozpoznawcza stworzona na bazie MiG-19S. Wyposażona w silniki RD-9BF-1, dwa działka NR-30 i fotokamerę AFA-39 w miejscu trzeciego działka. Oblatana w 1956 roku.
  • MiG-19SW - wersja przechwytująca o lekkiej konstrukcji. Wyposażona w silniki RD-9BF-1 i dwa działka NR-30. Oblatana w 1956 roku.
  • MiG-19PM - wersja przechwytująca bez uzbrojenia strzeleckiego. Wyposażona w 4 kierowane pociski rakietowe RS-2U oraz radar RP-2U "Szmaragd-2". Oblatana w 1957 roku.
  • MiG-19PML - wersja przechwytująca MiG-19PM wyposażona w stację naprowadzania z ziemi "Lazur".
  • M-19 (M-19M) - radiosterowany samolot-cel.

Wersje licencyjne:

  • Shenyang J-6 - wersja licencyjna produkowana w Chinach (CHRL). Oblatana 28 września 1958 roku.
  • F-6 - wersja eksportowa samolotu Shenyang J-6.

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 09:50, lip 28, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki