FANDOM

Mi-6 (ros. Mи-6) - ciężki śmigłowiec transportowy konstrukcji radzieckiej.
Mil Mi-6, 54RED, Russian Air Force

Śmigłowiec Mi-6 należący do Sił Powietrznych ZSRR na lotnisku Berlin-Temperchow w 1992 roku

035

Śmigłowiec Mi-6 w barwach Ludowego Wojska Polskiego

Śmigłowiec został zaprojektowany i oblatany w biurze konstrukcyjnym Michaiła Leontjewicza Mila jako maszyna służąca głównie do celów transportowych oraz dźwigowych. Był to pierwszy w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) śmigłowiec transportowy o udźwigu ładunku wewnątrz ładowni 12 000 kg, a na zaczepach zewnętrznych 9000 kg. Mi-6 był również pierwszym śmigłowcem o napędzie turbinowym skonstruowanym przez Michaiła Mila oraz trzecią (po Mi-1 oraz Mi-4) maszyną pochodzącą z jego biura konstrukcyjnego. Budowany był w kilku wersjach: dźwigowej, pasażersko-transportowej, przeciwpożarowej i transportowej. W latach swojej produkcji był to największy śmigłowiec świata.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Wirnik główny pięciołopatowy, stalowo-duralowy. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Z tyłu kadłuba drzwi ładunkowe. Ładownia śmigłowca mieściła od 65 do 90 pasażerów w zależności od wersji. W wersji ratowniczej ładownia może pomieścić 41 noszy. Wersja pożarnicza mieści w kadłubowych zbiornikach 10 000 litrów wody. Z boku kadłuba dodatkowe skrzydła nośne o rozpiętości 15,3 m. Ponadto istnieje możliwość zainstalowania po bokach kadłuba dwóch dodatkowych zewnętrznych zbiorników paliwa. Podwozie trzypodporowe z kołami przednimi, stałe.

Mi-6A Łęczyca 1991r. fot.W.Hołyś

Śmigłowiec Mi-6A z 37 pułku śmigłowców transportowych w Leźnicy Wielkiej w 1991 roku. fot. Wacław Hołyś

Prace nad ciężkim śmigłowcem transportowo - desantowym rozpoczęto latem 1954 roku. Duży udźwig nowatorskiej konstrukcji wiązał się ze znacznymi rozmiarami wirnika głównego i ostatecznie wybrano pięciołopatowy wirnik o średnicy 35 metrów. Wiosną 1957 roku ukończono pierwszy egzemplarz prototypowy oznaczony jako Mi-6 i rozpoczęły się próby na uwięzi na lotnisku w Moskwie. Oblatany w czerwcu tego samego roku. W ramach prac badawczych zbudowano pięć prototypów. Na maszynie ustanowiono 11 różnych rekordów m.in. ówczesny rekord prędkości lotu wynoszący 340 km/h ustalony w 1966 roku. Pomimo tego nadal prowadzono prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcją śmigłowca. Od roku 1963 był użytkowany przez Armię Radziecką, jak i w przedsiębiorstwach cywilnych. W 1980 roku zakończono produkcję i zastąpiono go nowym śmigłowcem Mi-26. W Polsce (PRL) był użytkowany od 1974 roku w liczbie 3 egzemplarzy (głównie Przedsiębiorstwo Robót Dźwigowych "INSTAL"), następnie w 1985 roku przekazany do wojska (37 Pułk Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej) i wycofany z użytku na początku lat 90-tych.

2439-33462

Śmigłowiec Mi-6 należący do Armii Radzieckiej

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turbinowe, turbowałowe Sołowiew D-25W po 5500 KM każdy
    5603-1-f

    Mi-6PŻ - wersja pożarnicza śmigłowca w czasie pokazu gaszenia pożaru z powietrza

  • Średnica wirnika: 35,00 m
  • Długość kadłuba: 33,18 m
  • Wysokość: 9,86 m
  • Masa własna: 27 240 kg
  • Masa całkowita: 42 500 kg
  • Prędkość maks: 300 - 340 km/h (różne źródła)
  • Wznoszenie: ... m/s
  • Pułap: 4 500 m
  • Zasięg: 1 000 - 1 450 km
  • Zapas paliwa: ...
  • Uzbrojenie: w wersjach wojskowych 1 ckm 12,7 mm

Wersje:

  • Mi-6PŻ - wersja pożarnicza
  • Mi-6AJA (Mi-22) - wersja dowódcza zaprojektowana jako latające stanowiska dowodzenia
  • Mi-10 - pochodna wersja rozwojowa śmigłowca Mi-6 zaprojektowana jako latający dźwig
    Mil Mi-6 HOOK

    Sylwetka śmigłowca Mi-6 w trzech rzutach

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 15:36, lip 1, 2013 (UTC)IljinM.