FANDOM

Mi-1 (ros. Ми-1) - lekki śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji radzieckiej. Pierwsza konstrukcja Michaiła Mila i pierwszy produkowany seryjnie śmigłowiec w ZSRR. Produkowany w latach 1956-1965 w Polsce przez zakłady PZL Świdnik jako PZL SM-1.

800px-Mil Mi-1

Śmigłowiec Mi-1

Mi-1-hare p2

Śmigłowiec Mi-1 należący do Armii Czechosłowackiej

Opracowany przez OKB Michaiła Leontjewicza Mila na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku śmigłowiec Mi-1 był początkowo zbudowany jako stanowisko do badania tunelowego wirników nośnych, dopiero później Michaił Mil postanowił przebudować go na maszynę latającą. Śmigłowiec Mi-1 był pierwszym seryjnie produkowanym śmigłowcem w ZSRR. Pierwotnie był zbudowany jako maszyna trzymiejscowa, później powstała w Polsce jego większa zmodernizowana wersja PZL SM-2.

Konstrukcja metalowa, półskorupowa. Wirnik główny trójłopatowyPodwozie trójpodporowe z kółkiem przednim, stałe.

Oblotu prototypu oznaczonego jako GM-1 dokonano 30 września 1948 roku. Dokonał tego pilot M. K. Bajkałow. Ogólnie śmigłowiec wykazywał dostatecznie dużą manewrowość i był stosunkowo stabilny w locie. Następnie rozpoczęto intensywne próby fabryczne, podczas których dwa prototypy uległy zniszczeniu podczas wypadków. Po zakończeniu próby zakładowych w 1949 roku śmigłowiec skierowano do testów państwowych. Próby wypadły pomyślnie wobec czego w 15 lutego 1950 roku, Rada Ministrów ZSRR zatwierdziła śmigłowiec do produkcji seryjnej, jednocześnie nadając mu oznaczenie Mi-1. W Zakładach nr 3 w Moskwie wyprodukowano najpierw serię 15 śmigłowców. Seryjne Mi-1 w porównaniu do prototypów otrzymały m.in. poprawiony wirnik nośny i uproszczony układ sterowania. Śmigłowce z pierwszej serii zaprezentowano po raz pierwszy publicznie w 1951 roku na defiladzie lotniczej w TuszynoWraz z rozpoczęciem produkcji masowej równolegle rozpoczęto prace nad unowocześnieniem konstrukcji. Pierwszą zmodernizowaną serię oznaczono jako Mi-1T. Ogółem wyprodukowano 597 maszyn w tym wariancieKolejną modernizacją był opracowany w roku 1957 śmigłowiec Mi-1A. W tym samym roku powstała kolejna głęboka modernizacja Mi-1MŚmigłowców Mi-1A i Mi-1M wyprodukowano w latach 1957-1960 łącznie 370 sztukOgółem w ZSRR w latach 1952-1961 wyprodukowano ponad 1000 egzemplarzy Mi-1. Produkcja śmigłowców odbywała się w trzech fabrykach: Zakładzie nr 47 w Orenburgu, Zkładzie nr 168 w Rostowie nad Donem oraz Zakładzie nr 387 w Kazaniu. Produkcję zakończono w 1961 roku.

Mi-1

Śmigłowiec Mi-1 w barwach radzieckiego Aerofłotu

W międzyczasie radziecki przemysł lotniczy złożył ofertę na produkcję bardziej nowoczesnego i potrzebnego w tym czasie śmigłowca Mi-4, ale ponieważ Związek Radziecki nadal potrzebował maszyn Mi-1, rząd radziecki zdecydował się przenieść produkcję tych śmigłowców do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL). W 1954 roku podpisano umowę między rządami obu państw w sprawie produkcji Mi-1 i części do niego w zakładach WSK Świdnik. Dokumentację techniczną śmigłowca Mi-1T otrzymano w 1955 roku. W tym samym roku z pomocą biura konstrukcyjnego Mila wdrożono nową technologię oraz przeszkolono pracowników polskich zakładów. Na przełomie 1955 i 1956 roku rozpoczęto montaż pierwszych śmigłowców Mi-1. Początkowo maszyny montowano z części dostarczonych z ZSRR koleją. Pierwsze cztery licencyjne egzemplarze śmigłowca Mi-1 zbudowano w Świdniku w 1956 roku. Oblotu pierwszego śmigłowca zmontowanego w Świdniku dokonano 23 marca 1956 roku. W trakcie produkcji zaczęto wprowadzać nowe rozwiązania oraz ulepszenia konstrukcji wiropłatu i począwszy od 1957 roku produkowanym seryjnie śmigłowcom nadano oznaczenie SM-1. Śmigłowce SM-1 weszły do służby w Ludowym Wojsku Polskim (LWP). Poza tym eksportowano je do ZSRR, Czechosłowacji (CSRS), Niemiec (NRD), Węgier (WRL), Indonezji, Finlandii oraz Bułgarii (LRB)W kolejnych latach polscy inżynierowie postanowili dokonać kolejnych ulepszeń, a także zwiększyć pojemność maszyny. W ten sposób powstał nowy, większy, pięciomiejscowy śmigłowiec PZL SM-2. Produkcję śmigłowca SM-1 w Polsce zakończono  w 1965 roku. Ostatni Mi-1 w ZSRR został oficjalnie wycofany ze służby w 1983 roku.

Mi-1 1

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: tłokowy, chłodzony powietrzem Al-26GR o mocy 550 KM
  • Średnica wirnika: 14,35 m
  • Długość kadłuba: 12,09 m
  • Wysokość: 3,30 m
  • Masa własna: 1 1700 - 1 798 kg (różne źródła)
    A6415d8e29d77e56830a56560dea29a0 big

    Śmigłowiec PZL SM-1 - polska wersja licencyjna śmigłowca Mi-1

  • Masa całkowita: 2 330 kg
  • Prędkość maks: 185 km/h
  • Wznoszenie: 5,3 m/s
  • Pułap: 3 500 m
  • Zasięg: 380 - 430 km (różne źródła)
  • Zapas paliwa: 240 l
  • Uzbrojenie: żadna z wersji nie była przewidziana do montażu uzbrojenia

Wersje:

  • Mi-1 - wersja podstawowa, zatwierdzona do produkcji w 1950 roku.
  • Mi-1T - wersja ze zmodernizowanymi łopatami o żywotności wynoszącej 300 godzin. Ponadto zamontowano doskonalszy silnik AI-26W o mocy 575 KM, w tylnej części belki ogonowej dodano poziomy statecznik, zastosowano instalację przeciwoblodzeniową oraz powiększono drzwi do kabiny. Opracowana w 1953 roku.
  • Mi-1A - wersja ze zmodernizowanymi łopatami o żywotności wynoszącej 600 godzin. Ponadto zastosowano nowe trymery elektryczne, zamontowano nowsze przyrządy pokładowe oraz przystosowano śmigłowiec do montażu na burcie kadłuba dodatkowego zbiornika paliwa. Opracowana w 1957 roku.
  • Mi-1M - wersja zmodernizowana, posiadająca większy kadłub o nieco zmienionym kształcie, co zwiększyło liczbę miejsc dla pasażerów z 2 do 3. Ponadto zastosowano hydrauliczne wspomaganie sterowania śmigłowcem oraz nowe, całkowicie metalowe łopaty wirnika głównego. Zastosowano także nowy, mocniejszy silnik AI-26WF o mocy 615 KM. Opracowana w 1957 roku.
  • Mi-1U - wersja szkolna ze zdublowanymi sterownicami, szeroko stosowana w DOSAAF.
  • Mi-1MNCh - wersja przeznaczony do zastosowań cywilnych, np. w rolnictwie (po zamontowaniu specjalnych zbiorników na środki chemiczne po obu stronach kadłuba), przewozu rannych (po instalacji gondoli po obu stronach kadłuba) lub przewozu poczty. Śmigłowce w tym wariancie weszły do produkcji w roku 1959. Nazwany od 1959 roku jako Moskwicz.
  • Mi-1P - wersja wyposażona w pływaki.

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 21:28, maj 16, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki