FANDOM

Mekanika uru
Mekanika Uru - brazylijski pistolet maszynowy kalibru 9 x 19 mm Parabellum produkowany przez Makanika Industria e Comercio Ltda w Rio de Janeiro.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Mekanika Uru
Państwo Brazylia
Producent Mekanika Industria e Commercio Ltd
Projektant Olimpio Vieira de Mello
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1974 - 1981
Produkcja seryjna 1981 - 1985
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum, nabój .38 ACP
Długość (mm) 671
Długość lufy (mm) 175
Masa (kg) 3
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 750
Zasięg skuteczny (m) 150
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 390

HistoriaEdytuj

Pod koniec 1974 roku Olimpio Vieira de Mello zaprojektował, a następnie zbudował pierwszy prototyp pistoletu maszynowego Uru. Jego nazwa pochodziła od gatunku ptaka. Na początku 1975 roku firma Mekanika wyprodukowała partię próbną tego pistoletu maszynowego. W tym samym roku przeprowadzono próby wojskowe tej broni.

W wyniku prób zmniejszono pojemność magazynka z 32 do 30 naboi, powiększono gniazdo magazynka (zaczęło spełniać rolę chwytu przedniego), powiększono przełącznik rodzaju ognia i zastąpiono drewniany chwyt pistoletowy wykonanym z tworzywa sztucznego..

W 1977 roku brazylijska armia zamówiła pierwsze pistolety maszynowe Uru które zostały dostarczone po rozpoczęciu produkcji seryjnej w 1981 roku. Rok później powstał udoskonalony typ oznaczony jako Uru Modelo II.

Przez kilka lat Uru był produkowany w USA jako SAKO M683.

WersjeEdytuj

  • Uru - pierwsza wersja ze stałą kolbą rurową.
  • Uru Modelo II - wersja zmodernizowana z kolbą składaną.
  • SAKO M683 - wersja na rynek amerykański kalibru .38 ACP.

OpisEdytuj

Pistolet maszynowy Uru jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działającą na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Stały celownik przeziernikowy ustawiony na 50 m. Lufa w osłonie, zakończona urządzeniem wylotowym spełniającym rolę hamulca wylotowego i osłabiacza podrzutu. Lufę standardową można zastąpić lufą wyposażoną w tłumik dźwięku lub lufą kalibru .22 LR (do celów szkolnych).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki