FANDOM

Maxim - brytyjski CKM zasilany amunicją .303 British. Jeden z pierwszych udanych karabinów maszynowych.

Bmaximez tytułu.jpg

Ciężki karabin maszynowy Maxima charakteryzował się bardzo dużą szybkostrzelnością praktyczną, jednak był bronią skomplikowaną oraz drogą w produkcji. Karabin składał się z około 236 części, wiele z nich było indywidualnie pasowanych przez rusznikarza. Należy jednak zaznaczyć że był to pierwszy karabin maszynowy który zyskał sporą popularność.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Maxim
Państwo Wielka Brytania
Projektant Hiram Stevens Maxim
Rodzaj CKM
Prototypy 1889
Produkcja seryjna 1889 - 1950
Kaliber Nabój .303 British
Długość (mm) 107,9
Masa (kg) 27,2
Pojemność magazynka 250
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 500
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 744
250px-Maxim wczesny.jpg
Maxim działa na zasadzie krótkiego odrzutu lufy, strzelanie następuje z zamka zamkniętego. Zastosowano ryglowanie kolankowo dźwigniowe w układzie dolnym. Broń wyposażona jest w sprężynę powrotną pracującą na rozciąganie. Z prawej strony prostopadłościennej komory zamkowej znajduje się ruchoma podczas strzelania obrotowa rączka zamkowa. Karabin posiada kurkowy mechanizm uderzeniowy oraz mechanizm spustowy umożliwiający strzelanie jedynie ogniem ciągłym. Pierwsza wersja Maxima zasilana była nabojem elaborowanym prochem czarnym. Zastosowano zasilanie z parcianej taśmy nabojowej oraz dosyłanie pośrednie. Taśma znajduje się nad tylną częścią lufy, przed strzałem nabój zostaje wyłuskany z taśmy do tyłu, obniżony na linię dosyłania przez podajnik oraz dosłany do komory nabojowej przez zamek. Przesuwanie taśmy odbywa się podczas ruchu trzonu zamkowego w tylne położenie, przesuwak napędzany jest trzonem zamkowym poprzez dwuramienną dźwignię. Broń posiada lufę niewymienną chłodzoną wodą, na końcu cylindrycznej chłodnicy lufy znajduje się odrzutnik. Z tyłu komory zamkowej umieszczono tylec z dwoma chwytami, pomiędzy chwytami znajduje się spust oraz bezpiecznik samoczynny blokujący zwolniony spust.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki