FANDOM

Mauser C 96 - pistolet opracowany w zakładach Mausera, pierwszy udany typ pistoletu samopowtarzalnego.
Mauser c 96

Pistolet Mauser C 96

Projekt pistoletu Mauser C96 powstał w 1893 roku w fabryce Mausera, początkowo bez wiedzy pracodawcy Paula Mausera jako inicjatywa trzech braci Feederle będących pracownikami fabryki. Mauser C 96 był produkowany w Niemczech w latach 1896-1939, a także w innych krajach (Chiny, Hiszpania), często bez licencji od producenta.

Pistolet działał na zasadzie krótkiego odrzutu lufy i zasilany był z niewymiennego magazynka, umieszczonego przed spustem, ładowanego od góry za pomocą łódki, po odciągnięciu zamka. W podstawowej wersji pistolet mieścił 10 nabojów kalibru 7,63 mm, które nadawały mu charakterystyczny wygląd. Lufa wykonana z jednego kawałka stali, połączona była w tylnej części z komorą zamkową, wewnątrz której poruszał się zamek. Pod zamkiem był umieszczony wahliwy blok ryglujący, z dwoma zaczepami na górnej powierzchni, które wchodziły w wycięcia zamkaPo zwolnieniu spustu, napięty kurek zbijał iglicę, powodując strzał. Po strzale lufa z zamkiem cofała się o 2,4 mm, po czym odryglowany zamek cofał się dalej, wysuwając się do tyłu z komory zamkowej i napinając przy tym kurek. Następnie zamek powracał, wybierając nabój z magazynka i wprowadzając go do komory nabojowej. Na końcu cyklu lufa z zamkiem przesuwała się do przodu i następowało zaryglowanie zamka. Po wystrzeleniu wszystkich nabojów, zamek pozostawał w tylnym położeniu.

Pierwsze próby strzeleckie prototypu pistoletu miały miejsce 15 marca 1895. 11 grudnia 1895 Paul Mauser opatentował pistolet w Niemczech, a następnie w innych krajach. Prototypowe pistolety strzelały nabojem 7,65 mm Borchardta. Wkrótce jednak Mauser opracował ulepszony nabój 7,63 mm Mauser, różniący się nieco wymiarami i zwiększonym ładunkiem prochowym. 20 sierpnia 1896 pistolet został zaprezentowany na strzelnicy ówczesnemu cesarzowi Niemiec Wilhelmowi II. Od września tego samego roku produkowano partie przedseryjne broni, różniące się detalami. Najistotniejszą zmianą wprowadzoną w tym okresie było zastąpienie jednego zaczepu ryglującego zamek przez dwa zaczepy. Stałe przyrządy celownicze zostały zastąpione przez regulowaną szczerbinkę. W kwietniu 1887 roku rozpoczęto produkcję seryjną.

Mauser c96 bolo

Mauser C 96

Pistolet Mauser C96 jest uznawany za pierwszy udany typ pistoletu samopowtarzalnego. Pomimo umieszczenia magazynka przed rękojeścią, co skutkowało tym, że broń była "ciężka na lufę", a także pomimo dużej masy i małej poręczności, Mauser C96 miał sławę pistoletu o bardzo dobrej celności i niezawodności, który rzadko ulegał zacinaniu się. Zastosowana w nim amunicja 7,63 mm miała bardzo dużą energię i przebijalność. Wadą pistoletu C 96 był mało praktyczny sposób ładowania z łódki nabojowej. Magazynki wymienne rozpowszechniły się dopiero w pistoletach skonstruowanych później. Pomimo zalet magazynków wymiennych, Mauser C 96 praktycznie do końca produkcji w Niemczech pozostawał z magazynkiem niewymiennym. Zaletą takiego układu była jednak duża pojemność magazynka, większa o 2-4 niż we wczesnych pistoletach z magazynkami wymiennymi. Wadą pistoletu typową dla wielu konstrukcji z tego okresu, była materiałochłonna oraz skomplikowana produkcja, a co za tym idzie, wysoka cena pistoletu. Pomimo tego Mauser C 96 odniósł spory sukces komercyjny i pozostawał w produkcji długo po pojawieniu się nowszych modeli pistoletów.

Mauser C96 M1916 Red 4

Pistolet Mauser wersji M1916 "Red 9" ładowany z łodki

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Kaliber: 7,63 mm
  • Nabój: 7,63 x 25 mm Mauser
  • Pojemność magazynka: 10 szt. (standardowe wersje), 6 lub 20 szt. (wersje specjalistyczne)
  • Długość: 296 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Masa całkowita: 1 100 g
  • Zasięg skuteczny: 200 m
  • Prędkość początkowa pocisku: ...

Wersje:

  • wersja z 1898 roku z dłuższym magazynkiem 20-nabojowym, nie zyskała popularności i została wyprodukowana w małej ilości.
  • wersja ze standardowym magazynkiem 10-nabojowym o długości lufy 140 mm. Zakończenie kurka było wykonane w postaci pełnego krążka z ząbkowaniem na obwodzie w tylnej części i z koncentrycznymi zmniejszającymi się kręgami po bokach.
  • wersja z krótszą lufą 89 mm i stałymi przyrządami celowniczymi, znana jako model oficerski.
  • wersja z 1897 roku z magazynkiem 6-nabojowym i lufą 121 mm.
  • M1916 "Red 9" - wersja produkowana w latach 1916-1918 na amunicję 9 x 19 mm Parabellum.  Znana jako "czerwona dziewiątka" z racji dużej cyfry "9" wyciętej i wymalowanej na czerwono na rękojeści pistoletu w celu łatwego odróżnienia ich od wersji na amunicję 7,63 mm.
  • M1932/M712 - wersja z odłączanym magazynkiem, całkowicie automatyczna, która mogła być używana jak mały pistolet maszynowy.

Użytkownicy:

m.in.:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 10:59, lip 13, 2013 (UTC)IljinM.