FANDOM

Mauser-Werke Oberndorf Waffensysteme GmbH - historyczne niemieckie przedsiębiorstwo zbrojeniowe z siedzibą w mieście Oberndorf.
LogoMauser-Werke-Oberndorf-Maschinenbau-GmbH

Znak firmowy przedsiębiorstwa Mauser-Werke

Przedsiębiorstwo specjalizowało się w produkcji pistoletów i karabinów.

Przedsiębiorstwo powstało 31 lipca 1811 roku, kiedy to Fryderyk I Wirtemberski założył królewską fabrykę broni w małym mieście Oberndorf w Schwarzwaldzie, zatrudniając 133 pracowników.

W 1940 roku przedsiębiorstwo Mauser zostało zaproszone do konkursu na karabin samopowtarzalny dla armii niemieckiej Gewehr 41. Do konkursu przedstawiono dwa modele: Mausera, oznaczone jako G 41(M) oraz Walthera oznaczone symbolem G 41 (W). Oba karabiny wykorzystywały do przeładowania energię gazów prochowych, a różniły się tylko sposobem ryglowania. Rozwiązanie Mausera jako zawodne zostało zarzucone po wyprodukowaniu krótkiej partii karabinów. Model Walthera okazał się niewiele lepszy, ale pozostał w produkcji po uproszczeniu mechanizmu przeładowywania.

Po upadku III Rzeszy fabryka w Oberndorf znalazła się we francuskiej strefie okupacyjnej i została całkowicie rozgrabiona przez wojska alianckie, a cała dokumentacja fabryki została zniszczona na rozkaz lokalnego dowódcy wojsk amerykańskich. Byli inżynierowie fabryki, Edmund Heckler, Theodor Koch oraz Alex Seidel uratowali co się dało i założyli przedsiębiorstwo Heckler & Koch, które przejęło rolę głównego wytwórcy broni strzeleckiej na rynku niemieckim i jest spadkobiercą firmy Mauser.

Informacje

Produkty:Edytuj

Michał Iljin (dyskusja) 20:27, paź 29, 2014 (UTC)IljinM.