FANDOM

Malezja - państwo w Azji Południowo-Wschodniej, na Półwyspie Malajskim i wyspie Borneo.

Arms of Malaysia.svg

Godło Malezji

Malezja na Półwyspie Malajskim graniczy z Tajlandią i Singapurem, na wyspie Borneo z Brunei oraz Indonezją. Mimo takiego zróżnicowania geograficznego Malezja jest krajem stabilnym, zaliczanym do Azjatyckich tygrysów.

Historia:

Pierwsza organizacja
Flaga-malezji

Flaga Malezji

państwowa na terenie dzisiejszej Malezji powstała na początku XV w., kiedy powstał sułtanat Malakki. W tym czasie na obszarze Azji południowo-wschodniej rozprzestrzenił się religia islamu. W 1511 roku Malakkę podbili Portugalczycy, zakładając tam kolonię. Synowie ostatniego sułtana Malakki założyli Sułtanat Perak i Sułtanat Johor. Później sułtanaty te zostały podbite przez Europejczyków. W drugiej połowie XIX w., wiele państewek malezyjskich prosiło o pomoc Wielką Brytanię w celu rozwiązania konfliktów wewnętrznych. Do początku XX w. stany Pahang, Selangor, Perak i Negeri Sembilan utworzyły Sfederalizowane Stany Malezji. Chociaż formalnie były suwerenne, to faktyczną władzę sprawowali brytyjscy rezydenci. W 1942 roku do Malezji wkroczyły wojska japońskie, które ją okupowały. Japończycy dobrze traktowali miejscowych, stali się jednak niepopularni, po tym jak oddali Tajlandii cztery północne stany (Kedah, Perlis, Kelantan i Terengganu). Chińczycy byli natomiast brutalnie prześladowani, co spowodowało powstanie partyzantki antyjapońskiej. W 1945 roku Brytyjskie wojska wkroczyły do Malezji i wypędzili Japonczyków. W 1957 roku Malezja ogłosiła niepodległość. W 1965 roku od Malezji odłączyło się miasto Singapur. W latach 1963-66 doszło do konfrontacji  indonezyjsko-malezyjska spowodowanej przyłączeniem do Malezji brytyjskiej kolonii Północne Borneo (obecnie Sabah).

Gospodarka:

Malezja jest bogatym krajem. Eksportuje m.in kakao, kauczuk (1 miejsce na świecie), ropę naftową, cynę i urządzenia (np.samochody proton).

Informacje

Dane podstawowe:

Głowa państwa Tuanku Abdul Halim
język urzędowy Malajski
liczba ludności 29 179 952
powierzchnia 329 750 km²
religie dominujące islam,buddyzm,religie chińskie
stolica Kuala Lumpur
PKB całkowite 386,6 mld USD
PKB na osobe 15 300 USD

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa malezyjskie:

  • Petronas - potentat naftowy
  • Proton - producent samochodów, największy w Azji Południowo-Wschodniej
  • Perodua - producent samochodów bazujących na Daihatsu

Armia:

Siły Zbrojne Malezji liczą 124 000 żołnierzy. Malezyjscy żołnierze brali udział w wielu misjach pokojowych ONZ np. w Somalii, gdzie uczstniczyli w operacji "Przywrócić nadzieję". Obecnie Malezja bierze udział w misji pokojowej na Timorze Wschodnim. Malezja posiada nowoczesne i dobrze wyszkolone wojska. Malezyjscy żołnierze biorą udział w ćwiczeniach z Amerykańskimi żołnierzami. Sprzęt armii Malezyjskiej został zakupiony w wielu krajach m.in w USA, Federacji Rosyjskiej (FR), Włoszech, Niemczech (NRF), Chińskiej Republice Ludowej (CHRL), Polsce (RP) oraz Kanadzie.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Malezji:

Biografie:

Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki