Fandom

Wiki Uzbrojenie

Magal

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
IMI Magal.jpg

Magal

Magal - karabin szturmowy używany przez Izraelską policje. Magal jest produkowany od 2000 roku przez Israel Military Indusries Ltd.

HistoriaEdytuj

Magal imi.jpg
Magal.jpg
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku policja izraelska zaczęła poszukiwać nowego karabinka samopowtarzalnego. W tym czasie rolę broni cięższej niż pistolety pełniły pistolety maszynowe Uzi i skrócone wersje karabinu M16. Pistolety maszynowe kalibru 9 x 19 mm Parabellum miały niewystarczający zasięg i celność, zaś karabiny M16 strzelały zbyt silną amunicją, mającą za dużą przebijalność.

Poszukując nowej amunicji, specjaliści izraelscy sięgnęli po skonstruowany w czasie drugiej wojny światowej nabój .30 Carbine. Nabój ten jest dość popularny w Izraelu, ponieważ bardzo popularne tam są karabinki M1. Posiada on dużą zdolność obalającą (większą niż naboje .45 ACP czy 10 mm Auto), a jego dużą zaletą jest szybki spadek prędkości i energii pocisków na dystansach powyżej 100 m., co zmniejsza ryzyko przypadkowych postrzałów w czasie walk ulicznych. Karabinek powstał przez przekonstruowanie najkrótszej odmiany karabinu Galil (Galil MAR). Broń dostosowano do zasilania amunicją .30 Carbine z magazynków przypominających magazynki karabinka M1 (mają identyczne wymiary, ale pojemność 27 naboi). Karabinek strzela tylko ogniem pojedynczym, ponieważ uznano że policjanci nie muszą prowadzić ognia seriami (mniej celnego i grożącego postrzeleniem postronnych osób).&nbsp Produkcję karabinka rozpoczęto w 2000 roku. Jednocześnie opracowano wersję przeznaczoną na rynek cywilny wyposażoną w kolbę stałą.

OpisEdytuj

Karabinek Magal jest indywidualną bronią samopowtarzalną. Zasada działania jest oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Ryglowanie przez obrót zamka w lewo (dwa rygle). Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie wyłącznie ogniem pojedynczym. Dźwignia bezpiecznika znajduje się po prawej stronie komory zamkowej, druga mniejsza dźwignia bezpiecznika umieszczona jest po lewej stronie broni w zasięgu kciuka dłoni spoczywającej na chwycie. Zasilany jest z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 27 naboi. Otwarte przyrządy celownicze składają się z muszki i celownika przerzutowego. Na wierzchu komory zamkowej znajduje się podstawa umożliwiająca montaż celowników optycznych i optoelektronicznych. Kolba składana jest na prawą stronę komory zamkowej.

Dane techniczneEdytuj

Broń Magal
Państwo Izrael
Producent IMI
Prototypy koniec lat 90 XX w
Produkcja seryjna 2000 - nadal
Kaliber Nabój .30 Carbine
Pojemność magazynka 27
Długość (mm) 485
Masa (kg) 3,2
Prędkość początkowa (m/s) 515
Energia początkowa pocisku (J) 945

Więcej z Fandomu

Losowa wiki