FANDOM

Msmc
Modern Sub Machine Carbine (MSMC) – współczesny, indyjski pistolet maszynowy klasy PDW. Od 2010 roku trwają próby wojskowe tej broni.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń MSMC
Państwo Indie
Producent Armament Research and Development Establishment
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 2006 - nadal
Kaliber nabój 5,56 x 30 mm MINSAS
Długość (mm) 500
Masa (kg) 2.98
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700
Zasięg skuteczny (m) 200 - 300

HistoriaEdytuj

MSMC
W późnych latach 50. Indie zakupiły licencję na brytyjski karabin samopowtarzalny L1A1 kalibru 7,62 mm NATO. W latach 80. podjęto decyzję o zastąpieniu go nową konstrukcją kalibru 5,56 mm. Broń zaprojektowano w ramach programu Indian National Small Arms System. W skład systemu miał wchodzić karabin, karabinek i ręczny karabin maszynowy. W czasie prób okazało się że indyjski nabój 5,56 x 45 mm który posiada silniejszy ładunek prochowy od naboju 5,56 mm NATO utrudnia skonstruowanie udanego karabinka. Jednocześnie, powstanie w Europie nowej generacji nabojów pistoletowych takich jak 4,6 x 30 mm, czy 5,7 x 28 mm SS190 stało się impulsem do opracowania podobnej amunicji i zasilanej nia broni w Indiach. W ten sposób powstał nowy nabój 5,56 x 30 MINSAS i zasilany nim pistolet maszynowy MSMC. Podczas konstruowania nowej broni wykorzystano doświadczenia z programu INSAS, a wiele podzespołów MSMC przypomina przeskalowane, pomniejszone elementy karabinu INSAS. Nowa broń przeznaczona jest w pierwszym rzędzie dla żołnierzy indyjskich jednostek specjalnych. Na początku 2010 roku egzemplarze serii próbnej MSMC odbywały próby w jednostkach wojskowych armii indyjskiej.

OpisEdytuj

MSMC jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działającą na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór lufy. Strzela z zamka zamkniętego. Zamek ryglowany przez obrót. Komora zamkowa prawdopodobnie tłoczona z blachy stalowej, chwyt pistoletowy i krótkie łoże z polimeru. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami, skrzydełko przełącznika rodzaju ognia-bezpiecznika obustronne, nad spustem. Mechanizm uderzeniowy kurkowy. Broń zasilana jest z trzydziestonabojowych magazynków łukowych. Gniazdo magazynka umieszczono w chwycie pistoletowym. Kolba wysuwana. Broń wyposażona jest w mechaniczne przyrządy celownicze, dodatkowo na grzbiecie komory zamkowej umieszczono szynę Picatinny na której można zamocować np. celownik kolimatorowy. Do broni, nad lufę można dołączyć bagnet.