FANDOM

Milan (fr. Missile d'infanterie leger antichar) - przeciwpancerny pocisk kierowany II generacji konstrukcji francusko-niemieckiego konsorcjum Euromissile.

800px-MILAN (2) 1986.jpg

MILAN II

Pocisk produkowany od 1972 stał się podstawowym Europejskim pociskiem przeciwpancernym małego zasięgu. Obecnie w Europie zastępowany przez pociski Trigat i Spike.

Prace nad nowym zachodnioeuropejskim pociskiem przeciwpancernym rozpoczęły się w 1962 roku. Pierwsze próby miały miejsce w 1971 roku, a rozpoczęcie produkcji seryjnej w roku następnym. Pocisk konstruowano głównie z myślą o uzbrojeniu piechoty. Był jednak instalowany na różnych pojazdach w tym na AMX-10P oraz Marder1. Produkcję licencyjną uruchomiono w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz Indiach (RI).

System w wersji przenośnej składa się z wyrzutni umieszczonej na trójnogu, celownika i układu kierowania oraz pojemnika z kompozytu szklanego zawierającego pocisk który pełni funkcję jednorazowej prowadnicy startowej. Podczas składowania i transportu pojemnik chroni pocisk przed niekorzystnym działaniem środowiska. Do standardowego celownika można dołączyć celownik termowizyjny MIRA o masie 9 kg który umożliwia skuteczne strzelanie w nocy.

Podstawowe części składowe pocisku to: głowica bojowa zawierająca ładunek kumulacyjny i zapalnik, silnik rakietowy, płaszczyzny nośne, żyroskop, flara emitująca podczerwień i szpula z kablem.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń MILAN
Państwo Francja, Niemcy
Rodzaj Przeciwpancerny pocisk kierowany
Prototypy 1962 - 1972
Produkcja seryjna 1972 - nadal
Długość (mm) 120
Masa (kg) 7,1
Zasięg skuteczny (m) 400 - 2000
Prędkość (m/s) 200

Wersje:

  • Milan - pojedyncza głowica kumulacyjna (1972)
  • Milan 2 - pojedyncza głowica kumulacyjna (1984)
  • Milan 2T - podwójna głowica kumulacyjna (1993)
  • Milan 3 - podwójna glowica kumulacyjna
  • Milan ER - podwójna głowica kumulacyjna,wydłużony zasięg

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki