FANDOM

N4c71488f7061941522d0c27118c36058.jpg
MG 42 (niem. Maschinengewehr 42) - uniwersalny karabin maszynowy konstrukcji niemieckiej.

W 1934 roku do uzbrojenia Wehrmachtu wprowadzono uniwersalny karabin maszynowy MG 34. Była to broń skomplikowana i droga w produkcji, ale dobrze sprawdzająca się w warunkach bojowych. Dlatego niemieckie firmy zbrojeniowe kontynuowały prace nad tego rodzaju bronią.

W połowie 1939 roku w firmie Metall und Lackierwarenfabrik Kurt Paul Johannes Großfuß AG powstał prototyp nowego ukaemu. Nowa broń została opatentowana we wrześniu 1939 roku. O procesie konstruowania karabinu maszynowego MG 42 wiadomo, że jego konstruktorem był Dr. Werner Gruner. Według jednej z hipotez zamek MG 42 jest twórczym rozwinięciem opatentowanego 8 lipca 1933 roku przez polskiego inżyniera Edwarda Stecke Pat.nr 20103 zamka półswobodnego, w którym rozchylane dźwignie zastąpiono rolkami. Dokumentacja tego rozwiązania dostała się w ręce niemieckie w 1939 roku po wkroczeniu wojsk hitlerowskich do Warszawy, kiedy to specjaliści z Wehrmachtu poszukiwali dokumentacji wszystkich rozwiązań mogących przydać się Niemcom. Jest to mało prawdopodobne, gdyż patent Polaka był już dawno znany a poza tym działanie niemieckiego systemu jest oparte na zupełnie innej koncepcji a widocznej w patencie niemieckim nr 582097 firmy Siemens-Schuckert z 14 lutego 1929 roku. Poza tym patent niemiecki na zamek MG 42 dla jego twórcy Paula Kurta Großfußa został zarejestrowany 26 września 1939 roku, a więc na dwa dni przed kapitulacją Warszawy. W 1941 roku rozpoczęto produkcję nowej broni, która oficjalnie została przyjęta na uzbrojenie w 1942 roku jako Maschinengewehr 42 (MG 42).

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń MG 42
Prototypy 1939
Produkcja seryjna 1941 - 1945
Państwo III Rzesza Niemiecka
Rodzaj UKM
Kaliber Nabój 7,92 x 57 mm Mauser
Masa (kg) 11,6
Długość (mm) 1230
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 820
Zasięg skuteczny (m) 2000
Pojemność magazynka 50
Szybkostrzelność teoretyczna (strz / min) 1200
MG-42 230537,1.jpg

MG-42 nazywany był przez żołnierzy alianckich "Piłą Hitlera", z powodu charakterystycznego odgłosu wydawanego podczas strzelania serią, który ze względu na szybkostrzelność karabinu zlewał się w jeden dźwięk przypominający warkot piły spalinowej.

MG 42 został po raz pierwszy użyty w maju 1942 roku w Afryce. Pierwszymi żołnierzami, którzy z niego strzelali w warunkach bojowych, byli grenadierzy pancerni z Afrika Korps feldmarszałka Erwina Rommla. Tak rozpoczęło się bojowe użytkowanie MG 42 - karabinu, który powszechnie jest uważany za udany pierwowzór nowoczesnego uniwersalnego karabinu maszynowego. Karabin MG-42 miał też poważną wadę, ze względu na swoją ogromną szybkostrzelność lufa bardzo szybko ulegała przegrzaniu i trzeba było ją wymieniać. Do obsługi karabinu oprócz strzelca potrzeba bylo jeszcze 5 ludzi, którzy wymieniali lufy oraz donosili taśmy amunicyjne. Sprawiało to dużo problemów warunkach polowych. Pomimo tego oryginalność i trafność rozwiązań konstrukcyjnych sprawiły, że mimo upływu 60 lat, broń ta jest nadal produkowana (po wojnie pojawiły się nowe wersje tego karabinu: MG-42/59, MG-1 i MG-3 strzelające NATO-wską amunicją kalibru 7,62 mm). Natomiast w Jugosławii produkowano ukm wz.53, nieznacznie różniący się od oryginału i strzelający nabojem 7,92x57. Po wycofaniu z jednostek liniowych, gdzie zastąpiony został przez ukm Zastava M84 będący wersją licencyjną radzieckiego PKM, trafił do oddziałów pospolitego ruszenia. Był często używany podczas wojen w rozpadającej się Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosławii (SFRJ). Do dziś w większości współczesnych karabinów maszynowych stosuje się rozwiązania, które po raz pierwszy pojawiły się właśnie w MG-42.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki