FANDOM

M80 - bojowy wóz piechoty konstrukcji jugosłowiańskiej.
BWP M80A

Bojowy wóz piechoty M80A

Bojowy wóz piechoty M80 został zaprojektowany i zbudowany na przełomie lat 60-tych oraz 70-tych XX wieku w celu zastąpienia starzejących sie gąsienicowych transporterów opancerzonych M60. M80 pod wieloma cechami był podobny do radzieckich wozów BMP-1 oraz francuskich AMX-10P. Pomimo, że wielu zagranicznych ekspertów porównywało M80 do radzieckiego BMP-1 była to oryginalna jugosłowiańska konstrukcja. W przeciwieństwie do BMP-1, który posiadał sześć osi jezdnych oraz był uzbrojony w armatę kal. 73 mm M80 posiadał pięć osi jezdnych i był uzbrojony w działko kal. 20 mm.

BWP М80А - 1

BWP M80A

Bojowy wóz piechoty M80 posiadał klasyczny układ konstrukcyjny dla tego typu pojazdów. Z przodu kadłuba po prawej stronie znajdowała się komora silnika, natomiast po lewej stronie przedział dowodzenia. Z przodu tego przedziału znajdował się fotel kierowcy, natomiast za nim umieszczony był fotel dowódcy pojazdu, każdy z nich posiadał własny właz na wierzchu kadłuba. Miejsce dowódcy było wyposażone w urządzenia obserwacji dziennej oraz nocnej (peryskopy, noktowizory). Za przedziałem silnika oraz przedziałem dowodzenia znajdował się przedział bojowy nad którym zamontowono obrotową wieżę wyposażoną w sprzężone ze sobą działko kal. 20 mm i karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a także w podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Wieżę obsługiwał operator broni mający swój fotel tuż pod wieżą. Za nim znajdowały się miejsca dla 7 żołnierzy desantu. Z tyłu przedziału bojowego umieszczono dwoje drzwi przeznaczonych dla desantowania. Kadłub spawany z płyt pancernych umieszczonych pod kątem. Żołnierze desantu mogli prowadzić ogień z broni osobistej przez otwory strzelnicze w burtach i tylnych drzwiach pojazdu. Wóz posiadał zdolność pływania.

Prototyp zbudowano w 1974 roku, w 1979 roku rozpoczęto produkcję seryjną oznaczoną jako M80, ale pełne wejście do służby miało miejsce w 1982 roku. Pierwsza wersja produkcyjna została wyposażona w francuski silnik HS-115-2 o mocy 260 KM, taki sam jak w AMX-10P niezapewniający odpowiednich osiągów, dlatego wypuszczono ją w niewielkiej ilości egzemplarzy. W 1983 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję M-80A wyposażoną w mocniejszy silnik konstrukcji niemieckiej o mocy 320 KM i lepsze opancerzenie. Dzięki modernizacji prędkość maksymalna na szosie wzrosła z 58 do 65 km/h.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie: sprzężone ze sobą działko automatyczne M55 kal. 20mm (400szt. amunicji) oraz km kal. 7,62mm (2 000szt. amunicji). 2 wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14M Malutka.
  • Silnik: wysokoprężny, Daimler-Benz OM-403 o mocy 320 KM
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Pancerz: spawany z płyt pancernych
  • Długość: 6,42 m
  • Szerokość: 2,99 m
  • Wysokość: 2,20 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: 13 850 kg
  • Masa całkowita: 14 200 kg
  • Prędkość maks.: 65 km/h (na szosie), 8 km/h (na wodzie)
  • M80A LT

    Samojezny zestaw przeciwlotniczy M80A SPA

    Zasięg: 500 km (na szosie)
  • Zapas paliwa: ...

Wersje:

  • M80 - pierwsza wersja seryjna. Wyprodukowana w małej ilości.
  • M80A - podstawowa wersja seryjna. Wyposażona w mocniejszy silnik niemiecki o mocy 320KM oraz mocniejsze opancerzenie.
  • M80A KS - wersja sztabowa dowódcy kompanii.
  • M80A KB - wersja sztabowa dowódcy batalionu.
  • M80A SNwersja sanitarno-ewakuacyjna. Pozbawiona uzbrojenia. Załoga 1 kierowca-mechanik i 3 sanitariuszy. Wyposażona w pojedyncze drzwi tylne. Może transportować 4 rannych na noszach lub 8 w pozycji siedzącej.
  • M80A LTprzeciwczołgowy samojezny kompleks rakietowy. Wyposażony w 6 wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14M Malutka.
  • M80A SPAsamojezdny zestaw przeciwlotniczy wyposażony w dwa działka p-lot kal. 30 mm.
  • MOS - samojezdny ustawiacz min.
  • M80AK / M98wersja zmodernizowana wyposażona w nową wieżę mieszczącą działko Zastawa M86/M89 kal. 30 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych.
    BWP M80

    Sylwetka bojowego wozu piechoty M80 w czterech rzutach

Użytkownicy:

​po rozpadzie Jugosławii znalazł się na wyposażeniu krajów tworzących byłą federację:

  • Serbia (RS) - 562szt.
  • Bośnia i Hercegowina - 60 - 103szt. (różne źródła)
  • Chorwacja - 128szt.
  • Słowenia (RS) - 52szt. (wycofane)

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:18, mar 16, 2016 (UTC)IljinM.