FANDOM

M4.jpg

M4

M4 (ang. M4 Carbine) - karabin szturmowy konstrukcji amerykańskiej produkowany przez Colt's Manufacturing Company od 1994 roku.

Broń wprowadzona na uzbrojenie armii USA i innych krajów w 1997 roku. Będąca wersją rozwojową karabinów z rodziny M16. Zbudowana została z powodu zapotrzebowania armii USA na broń o mniejszych wymiarach przeznaczoną dla oddziałów specjalnych i jako broń do samoobrony.

Zmiany w stosunku do M16:

Zasadnicze zmiany
M4 dass345.jpg
w stosunku do poprzednich wersji to skrócenie lufy, zastąpienie kolby stałej kolbą składaną. Produkowany jest w kilku wersjach różniących się rodzajem mechanizmu spustowego, rodzajem łoża i komory zamkowej. Skrócenie lufy zmniejszyło zasięg skuteczny. Dodano szynę na górnej części broni, dzięki czemu można zdejmować rękojeść do przenoszenia broni i montować w jej miejscu różnego rodzaju celowniki optyczne lub kolimatorowe.

Pierwsza wersja M4, mogła podobnie jak M16A2 strzelać ogniem pojedynczym i seriami trzystrzałowymi, później rozpoczęto produkcję wersji M4A1 mogącej strzelać seriami o dowolnej długości. W chwili obecnej najpopularniejsza jest wersja M4A1 R.I.S. z czterema szynami Picatinny do montażu dowolnego wyposażenia taktycznego, takiego jak: laserowe wskaźniki celu, oświetlenie taktyczne, strzelby taktyczne, granatnik podwieszany, celownik optyczny lub kolimatorowy.

800px-PEO M4 Carbine RAS M68 CCO.jpg
M4 Carbine (Colt Model 920) działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór w lufie, zastosowano układ gazowy pozbawiony tłoka. Ryglowanie następuje poprzez obrót zamka, po wystrzeleniu z magazynka ostatniego naboju zespół ruchomy zatrzymuje się w tylnym położeniu. Zasilanie odbywa się z dwurzędowych magazynków pudełkowych z dwurzędowym wyprowadzeniem o pojemności 20 oraz 30 naboi. Komora spustowa w okolicach przycisku zatrzasku magazynka ma kształt utrudniający przypadkowe zwolnienie magazynka. M4 Carbine posiada zmodyfikowane aluminiowe osłony umieszczone wewnątrz łoża i nakładki na lufę, zmodyfikowane osłony mają lepiej ograniczać nagrzewanie się łoża i nakładki na lufę podczas intensywnego strzelania. Zastosowano lufę długości 368mm o pogrubionych ściankach pomiędzy łożem a tłumikiem płomieni, wokół zewnętrznej środkowej części pogrubionego odcinka znajduje się poprzeczny rowek ułatwiający zamontowanie granatnika podwieszanego M203 (lufa "step cut"). Na końcu lufy znajduje się tłumik płomieni pełniący również rolę osłabiacza podrzutu. Z prawej strony komory zamkowej znajduje się odbijacz łusek oraz ręczny dosyłacz zamka. M4 Carbine wyposażony jest w mechanizm uderzeniowy z kurkiem zakrytym oraz mechanizm spustowy umożliwiający strzelanie ogniem pojedynczym i 3 strzałowymi seriami (natomiast pozbawiony nastawy umożliwiającej strzelanie ogniem ciągłym). M4 Carbine posiada wysuwaną kolbę teleskopową o regulowanej długości (4 położenia) poruszającą się na tulei wewnątrz której znajduje się sprężyna powrotna. Wykonany z tworzywa sztucznego chwyt pistoletowy charakteryzuje się występem oddzielającym palec środkowy od reszty palców. Kształt łoża jest taki sam jak nakładki na lufę, odłączenie łoża umożliwia zamontowanie granatnika M203. Łoże oraz nakładka na lufę mają inny kształt niż elementy pochodzące z karabinka Colt Model 727. Zastosowano przyrządy celownicze składające się z muszki oraz celownika przerzutowego z przeziernikiem. Regulowany w pionie i poziomie celownik posiada przeziernik przeznaczony do strzelania na odległościach 0-200m oraz przeziernik przeznaczony do strzelania na odległościach 300-600m.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń M4
Państwo USA
Prototypy 1994
Produkcja seryjna 1994 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45
Pojemność magazynka 30
Długość (mm) 838
Masa (kg) 2,52
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 950
Zasięg skuteczny (m) 600
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 907

Wersje:

Użytkownicy:

800px-SAJ M4 rifle.jpg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki