FANDOM

M320 - granatnik  konstrukcji niemieckiej, następca granatnika M203.

800px-PEO M320 Grenade Launcher

Granatnik M320 jest produkowany przez przedsiębiorstwo Heckler & Koch. W przeciwieństwie do poprzednika może być nie tylko podwieszony pod lufę karabinków szturmowych M16 lub M4, lecz również używany samodzielnie. Broń została opracowana przez niemiecki Heckler & Koch, na podstawie umowy z 2006 roku i bazuje na modelu AG-C, będącym pochodną 40-mm granatnika podwieszanego AG36 przeznaczonego pierwotnie dla karabinu szturmowego G36.

M320 na karabinie

Granatnik zamontowany na broni

W odróżnieniu od starszego M203, nie trzeba do niego osobno montować celownika, w niemieckim granatniku jest on mocowany z boku broni. W przeciwieństwie do starszego modelu, M320 nie jest ładowany przez przesunięcie lufy do przodu, ale odchylenie jej w lewo, co pozwala używać dłuższych nabojów granatnikowych, w tym amunicji specjalnej (oświetlającej, dymnej, obezwładniającej czy obserwacyjnej z kamerą). Co więcej, nowa broń wyposażona jest w mechanizm spustowy podwójnego, a nie pojedynczego działania, co zwiększa bezpieczeństwo jego użytkowania, a poza tym umożliwia powtórną próbę zbicia spłonki naboju w razie wystąpienia niewypału. M320 ma też własny chwyt pistoletowy, przez co nie trzeba podczas prowadzenia ognia trzymać za magazynek broni podstawowej.

M320 Grenade 289-Pena

Strzelanie

System granatnika M320 składa się z trzech elementów – samej broni, celownika dzienno-nocnego (DNS) połączonego z laserowym wskaźnikiem celu widocznym w podczerwieni oraz dalmierza laserowego (LRF). Koszt zestawu wynosi około 3,5 tysiąca dolarów. Dodatkowymi elementami jest szkielet z kolbą zamieniający M320 w broń samodzielną oraz odpowiednie montaże do karabinków automatycznych. Wprowadzenie tych urządzeń pozwala na uzyskanie lepszej celności, niż podczas strzelania z wykorzystaniem celownika drabinkowego M203, co potwierdzili żołnierze testujący nową broń. Podkreślili oni również większą szybkostrzelność. Producent określa ją na 5-7 strzałów na minutę. Doświadczony żołnierz był w stanie oddać trzy dokładne strzały na różne odległości, w ciągu 30 sekund.

M320 pociski

M320 z pociskami

Produkcja seryjna rozpoczęła się w listopadzie 2008, u amerykańskiego partnera niemieckiego koncernu – Wilcox IndustriesNowy, jednostrzałowy granatnik będzie zastępował 68 tysięcy M203, wprowadzonych w 1969 i pamiętających czasy wojny wietnamskiejArmia amerykańska zamierza zakupić 71 600 nowych granatników.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń M320
Państwo Niemcy
Producent HK
Rodzaj Granatnik
Prototypy 2006
Produkcja seryjna 2008 - nadal
Kaliber 40 mm
Długość (mm) 350
Masa (kg) 1.5
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 5 - 7
Zasięg skuteczny (m) 150
Zasięg maksymalny (m) 400
Prędkość początkowa pocisku (m/s)

76

Użytkownicy:Edytuj

Używanie M320:Edytuj

M320 Strzelanie00:34

M320 Strzelanie

full

Więcej z Fandomu

Losowa wiki