FANDOM

M27.jpg
M27 IAR - ręczny karabin maszynowy konstrukcji niemieckiej kalibru 5,56 mm zaprojektowany dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (USMC).

W połowie 2005 roku dowództwo USMC ogłosiło, że poszukuje nowego, zasilanego z magazynka 5,56-mm karabinka maszynowego, określanego mianem Infantry Automatic Rifle (IAR). W grudniu 2009 roku wybrano, po zakończeniu testów, konstrukcjęniemiecką. W przetargu wygrała broń, która jest nieznacznie zmodyfikowaną odmianą karabinka automatycznego H&K HK416D165RS z 419-mmlufą. Od odmiany zakupionej przez armię norweskąHK416N odróżnia go jedynie dłuższy zespół szyn montażowych, brak składanej podstawy muszki i zaczep do bagnetu, który zażyczyli sobie marines.

Jako pierwszy 84 nowe karabiny maszynowe M27 IAR otrzymał, na początku grudnia 2010, stacjonujący w bazie wojskowej na Hawajach, 800-osobowy 1. batalion Lava Dogs 3. Pułku podporządkowany 3. Dywizji Marines.

Dowódca amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej, gen. James F. Amos, po zakończeniu testów karabinka maszynowego M27 IAR, zadecydował o przyjęciu go do uzbrojenia. Do 2013 roku marines zamierzają zakupić blisko 4,5 tysiąca M27 za około 13 mln dolarów.

M27-astan.jpg

Docelowo ma być jeden IAR w niemal każdej czteroosobowej sekcji, 3 na poziomie drużyny, 28 w kompanii i 4476 w całym USMC. Do tej pory podstawową bronią wsparcia na poziomie każdej drużyny w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych był 5,56-mm karabinek maszynowy M249 SAW – zmodyfikowana odmiana belgijskiego FN Minimi, wprowadzona do uzbrojenia w 1984 roku.

Jedyną jednostką USMC obecnie w pełni wyposażoną w karabinki maszynowe M27 IAR, przebywającą na misji, jest 1. batalion 3. Pułku Piechoty Morskiej operujący w afgańskiej prowincji Helmand.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń M27 IAR
Państwo Niemcy
Producent HK
Rodzaj RKM
Prototypy 2008 - 2011
Produkcja seryjna 2011 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 840 - 940
Masa (kg) 3,6
Pojemność magazynka 20 / 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 560 - 640

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki