FANDOM

M198 - haubica konstrukcji amerykańskiej.

Marineartilleryatkhafji.jpg

Haubica M198 jest przystosowana do desantu spadochronowego, może być również transportowana za pomocą śmigłowca CH-47 Chinook. Haubice M198 są zgrupowane w odrębnych armijnych i korpusowych jednostkach artyleryjskich, a także w batalionach artylerii dywizji lekkich i powietrznodesantowych. Używa ich także Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych oraz armia australijska. Haubica M198 jest stopniowo wypierana przez ultralekką haubicę M777.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń M198
Państwo USA
Rodzaj Haubica
Prototypy 1968 - 1977
Produkcja seryjna 1978 - 1992
Kaliber 155 mm
Długość (mm) 12 300 (marszowa), 11 000 (bojowa)
Masa (kg) 7,154
Zasięg maksymalny (m) 22 400

Amunicja:

  • 800px-155fire.jpg
    M107 Normal Cavity - amunicja odłamkowo-burząca, razi nieprzyjaciela wybuchem jak i odłamkami o wielkiej prędkości (5000-6000 m/s). W promieniu 50 metrów od miejsca wybuchu rozciąga się strefa rażenia śmiertelnego, w promieniu 100 metrów pocisk powoduje rany.
  • Dymna - używana do ukrycia ruchów własnych sił.
  • Z białym fosforem - używana jako amunicja zapalająca i do wytwarzania dymu.
  • Oświetlająca - pociski wybuchają na wysokości 600 metrów nad ziemią, wyrzucając flarę oświetlającą obszar w przybliżeniu 1000 m. Pociski oświetlające często używane są w połączeniu z odłamkowo-burzącymi. Mogą być również używane w ciągu dnia w celu wskazywania celów dla lotnictwa.
  • DPICM - kasetowa, każdy pocisk zawiera 88 podpocisków. Po wystrzeleniu podpociski uwalniają się nad celem, każdy z nich może przebić 2 cale stali. Ten typ amunicji wprowadzono jako odpowiedź na zagrożenie ze strony radzieckich czołgów w czasie zimnej wojny.
  • M712 Copperhead - kierowane pociski artyleryjskie, używane do strzelania precyzyjnego, cel musi być oświetlony laserem naprowadzającym.
  • SADAR - amunicja eksperymentalna, wystrzeliwana w kierunku wrogich pojazdów. Po wystrzeleniu pocisk się aktywuje, opadając na spadochronie kieruje się w stronę najbliższego pojazdu.

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki