Wikia

Wiki Uzbrojenie

Lufa

Komentarze2
1301stron na
tej wiki
Pistolet norconia germany gw lufa det.jpg

Lufa

Lufa - zasadnicza część konstrukcji broni palnej. Nadaje pociskowi ruch w odpowiednim kierunku. Montowane są na niej urządzenia wylotowe.

Najwcześniejsze lufy broni palnych wykonane były z twardych gatunków drzewa, których konstrukcję wzmacniano wielokrotnie owiniętym sznurkiem lub żelaznymi obręczami. Ich podstawową wadą było to, że wytrzymywały tylko kilka strzałów przy stosowaniu małych ładunków prochowych. Od połowy XIV wieku, po opanowaniu obróbki metali, wprowadzone zostały lufy odlewane z brązu, a następnie z żeliwa.

W miarę rozwijania się metalurgii zwiększała się jakość, wytrzymałość i żywotność luf. Pod koniec XIX wieku użyto do produkcji luf stali stopowych, w których zastosowano dodatki stopowe (np. chrom, nikiel) zwiększające ich wytrzymałość i żywotność.

Trwałość:

Przeprowadzono wiele badań mających na celu wyjaśnienie zależność trwałości lufy od kalibru, typu stosowanego pocisku i rodzaju prochu. Próbom poddawano setki rodzajów amunicji prawie wszystkich wiodących producentów. Największą trwałość według badań miały lufy kalibru 22 LR (5,6x16R). Bez pogorszenia charakterystyk balistycznych z broni tego kalibru można wystrzelić 60-70 tys. pocisków. Wynika to z niskiego ciśnienia gazów prochowych (1200 kg/cm 2) oraz zastosowania pocisków ołowianych bez płaszcza.

Wyjątkową trwałością wykazują się także lufy broni kalibru 44-40 i 45 Long Colt. Dzięki niskiemu ciśnieniu (tylko 1000 kg/cm 2) i głównie ołowianym pociskom lufy zachowują doskonałą celność do 50 tys. strzałów.

Rodzaje luf:Edytuj

Podział konstrukcji ze względu na:

Rodzaj wlotu

  • zamknięte od strony wlotu (lufy broni strzeleckiej i artyleryjskiej), wyposażone w zamek ryglujący wlot;
  • otwarte od strony wlotu (broń bezodrzutowa: pancerzownice rakietowe, działa bezodrzutowe).

Liczbę warstw składających się na lufę

  • jednowarstwowe, wykonane z jednego bloku stali (odkuwki);
  • wielowarstwowe, wykonane z kilku nakładanych na siebie rur o różnej długości.
Istnienie naprężeń przed strzałem
  • niewzmocnione - w których nie występują naprężenia wstępne, odwrotne do tych, jakie występują w trakcie strzału;
  • wzmocnione - w których istnieją celowo wywołane naprężenia wstępne uzyskane albo przez nałożenie na gorąco warstwy wzmacniającej (płaszcza), albo dzięki specjalnym zabiegom technologicznym.
Istnienie gwintu
  • gwintowane;
  • gładkościenne.
Kształt przewodu
  • walcowe
    • koszulkowane, mające wewnętrzną rurę - koszulkę;
    • rdzeniowe;
  • stożkowe (ze zwężającym się ku wylotowi przewodem);
  • stożkowo-walcowe;
  • poligonalne (przekrój ma kształt wieloboku foremnego).

Więcej od Wikii

Losowa wiki