FANDOM

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel - bezzałogowy aparat latający konstrukcji amerykańskiej o obniżonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego.

Xlarge beast-of-kandahar

Zaprojektowany w zakładach Skunk Works należących do Lockheed Martin dla United States Air Force.

Od 2007 roku w mediach pojawiały się doniesienia o nowym, niezidentyfikowanym amerykańskim samolocie bezzałogowym wykonanym w technologii obniżającej skuteczną powierzchnię odbicia radiolokacyjnego. Informacje na jego temat są nadal nieliczne i w głównej mierze opierają się na domysłach. Maszyna powstała prawdopodobnie jako wynik wcześniejszych doświadczeń Lockheeda z aparatami Lockheed Martin P-175 Polecat oraz RQ-3 DarkStar.

Według niektórych źródeł powstanie RQ-170 związane jest z incydentem jaki miał miejsce 1 kwietnia 2001 roku kiedy to amerykański samolot rozpoznania elektronicznego EP-3A ARIES II zderzył się w powietrzu z chińskimmyśliwcem Shenyang J-8 u wybrzeży wyspy Hajnan na Morzu Południowochińskim. W wyniku kolizji samolotzostał zmuszony do lądowania na terytorium Chin. Ówczesny sekretarz obrony Donald Rumsfeld zwołał tajną naradę, podczas której zastanawiano się jak w przyszłości uniknąć systuacji, w której samoloty zwiadowcze wraz z załogą, tajnymi dokumentami i wyposażeniem dostają się w obce ręce. Rozwiązaniem zaistniałego problemu było rozpoczęcie nowego programu budowy bezzałogowych, trudno wykrywalnych samolotów rozpoznawczych. Z dużym prawdopodobieństwem efektem nowego projektu jest RQ-170 Sentinel. Dzięki swoim osiągom jest on w stanie prowadzić misje rozpoznawcze u granic takich państw jak Chiny i Iran.
1187 129

W grudniu 2009 roku światowe media obiegły zdjęcia niezidentyfikowanego, bezzałogowego samolotu kołującego na lotnisku w Kandaharze w Afganistanie. Prasa nowej maszynie nadała przydomek "Bestia z Kandaharu". 7 grudnia 2009 roku US Air Force ogłosił, że jest to całkowicie nowy UAV oznaczony jako RQ-170 Sentinel, który na terenie Afganistanu od 2007 roku wykonuje misje zwiadu taktycznego skierowane przeciwko talibom. Prawdopodobnie jednak, Afganistan jest jedynie poligonem doświadczalnym dla RQ-170. Bezcelowe wydaje się być użycie maszyny o tak wyrafinowanej konstrukcji przeciwko partyzantom pozbawionym systemów obrony przeciwlotniczej, gdzie sprawdzają się doskonale zdecydowanie prostsze w budowie i tańsze maszyny typu IAI HermesElbit Hermes 450 czy w przyszłości Aeronautics Aerostar na służbie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie. Prawdopodobnym jest, iż RQ-170 wykonuje misje zwiadowcze skierowane przeciwko innym celom niż afgańscy talibowie a fakt przechwycenia przez Iran aparatu około 200 km od afgańskiej granicy uwiarygadnia ten pogląd. Jak do tej pory nie ujawniono oficjalnych danych technicznych Sentinela.

RQ-170 jest na wyposażeniu 30 Dywizjonu Rozpoznawczego (30th Reconnaissance Squadron) z bazy Tonopah w Nevadzie wchodzącego w skład 432 skrzydła (432d Air Expeditionary Wing). Od 2007 roku Sentinel używany jest operacyjnie w Afganistanie. Według niepotwierdzonych doniesień w 2009 roku, działając z bazy w Osan w Korei Południowej aparat miał wykonywać misje zwiadowcze nad terytotium północnego sąsiada. [1]Dodany przez Michał IljinWedług niepotwierdzonych informacji, RQ-170 wspierał działania żołnierzy United States Navy SEALs podczasoperacji Włócznia Neptuna. Jej rezultatem było zabicie Osamy bin Ladena w jego kryjówce w pakistańskim Abbottabadzie W celu obniżenia skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego RQ-170 został zaprojektowany w układzie latającego skrzydła. Wlot powietrza do silnika znajduje się nad krawędzią natarcia płata. Tunel dolotowy do silnika opływa kadłub od góry, zaginając się w celu osłonięcia łopatek pierwszego stopnia sprężarki silnika. Prawdopodobnie napędzany jest pojedynczym silnikiem turboodrzutowym General Electric TF34 lub jego wariantem. Podwozie chowane, trójpodporowe z przednim podparciem. W konstrukcji aparatu wykorzystano materiały kompozytowe.

InformacjeEdytuj

Dane postawowe:

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: ...
  • Rozpiętość: 26,00 m
  • Długość kadłuba: 4,50 m
  • Wysokość: 1,84 m
  • Powierzchnia nośna: ...
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: ...
  • Prędkość maks: ...
  • Prędkość min: ...
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: ...
  • Zasięg: ...
  • Uzbrojenie: ...

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki