FANDOM

Lockheed C-5 Galaktyka (ang. Lockheed C-5 Galaxy) - ciężki samolot transportowy konstrukcji amerykańskiej, następca samolotu Lockheed C-141 Starlifter.

Galaxy 01

Samolot transportowy C-5 Galaktyka

Samolot transportowy Lockheed C-5 Galaktyka został zaprojektowany w celu zapewnienia Armii Stanów Zjednoczonych (US Army) międzykontynentalnego transportu wojska i sprzętu wojskowego. Ofertę na samolot mający zastąpić starzejące się C-141 Starlifter rozpisano w 1964 roku i pod koniec tego samego roku rozesłano do amerykańskich wytwórni lotniczych. Ostatecznie w 1965 roku konkurs wygrał projekt firmy Lockheed z silnikami firmy General Electric. Do 1982 roku był to największy samolot transportowy świata. Potem palmę pierwszeństwa odebrał mu radziecki samolot Antonow An-124 Rusłan, a następnie oparty na jego konstrukcji Antonow An-225 Mrija, obecnie po pojawieniu się samolotu pasażerskiego Airbus A380 jest to czwarty co do wielkości samolot na świecie i największy amerykański samolot transportowy. Jedynym jego użytkownikiem są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF).
C5galaxy

Samolot transportowy C-5 Galaxy Amerykańskich Sił Powietrznych

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat stały w układzie górnopłata. Kabina załogi hermetyzowana. Drzwi ładunkowe stanowi otwierany do góry dziób oraz tylne wrota (układ przelotowy ułatwiający oraz przyśpieszający załadunek i rozładunek). Ładownia mieści 270 żołnierzy i 73 pasażerów lub do 130 000 kg ładunku. Zbiorniki paliwa w szkrzydłach. Urządzenie do tankowania samolotu w powietrzu. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie 28-kołowe z kołami przednimi, chowane w locie.

Oblotu samolotu prototypowego dokonano 30 czerwca 1968 roku. Pierwszy egzemplarz seryjny oznaczony C-5A Galaxy wyprodukowano w czerwcu 1970 roku. W połowie lat 70-tych pojawił się problem z pekaniem skrzydeł, co ograniczyło ładowność samolotu do 22 700 kg postanowiono więc skontruować nowe wytrzymalsze skrzydła zbudowane z nowo opracowanych stopów aluminium. Wymiana objęła 77 z 81 wyprodukowanych w latach 1968-1973 samolotów.  W 1985 roku rozpoczęto produkcję nowej wersji C-5B Galaxy z ulepszoną awioniką i wzmocnioną strukturą skrzydeł. Po wyprodukowaniu 50 egzemplarzy tej wersji w 1989 roku produkcję samolotu zakończono.
Ockheed-c-5-super-galaxy

Samolot C-5M Super Galaxy w czasie startu

C-5 Galaxy

Samolot C-5B Galaxy w locie

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: USA
  • Producent: Lockheed
  • Typ samolotu: ciężki transportowy
  • Załoga: 7 osób + 73 pasażerów (w zależności od potrzeb)
  • Prototypy: 1968
  • Produkcja: 1968 - 1989
  • Wyprodukowane egzemplarze: 131szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4 odrzutowe General Electric CF6-50 lub TF39-GE1
  • Rozpiętość: 67,89 m
  • Długość: 75,50 m (całkowita), 70,29 (kadłuba)
  • Wysokość: 19,80 m
  • Powierzchnia nośna: 576,0 m² 
  • Masa własna: 153 280 kg
  • Masa całkowita: 348 800 kg
  • Prędkość maks: 920 km/h (0,87 Ma)
  • Prędkość min: 194 - 210 km/h (różne źródła)
    CC5 Galaxy

    Sylwetka samolotu Lockheed C-5 Galaxy w trzech rzutach

  • Wznoszenie: 9 m/s
  • Pułap: 10 360 m
  • Zasięg: 6 033 km
  • Zapas paliwa: 185 500 - 193 620 l (różne źródła)
  • Rozbieg: 2 530 m
  • Dobieg: 1 490 m
  • Uzbrojenie: nie przewidziano

Wersje:

  • C-5A Galaxy - pierwsza seria produkcyjna (81szt.) produkowana w latach 1968-1973.
  • C-5B Galaxy - druga seria produkcyjna (50szt.) wyposażona w nowe wzmocnione skrzydła, mocniejsze silniki TF39-GE1, unowocześnioną awionikę oraz posiadająca inne ulepszenia, produkowana w latach 1985-1989.
  • C-5C Galaxy - zmodyfikowana wersja samolotu do przenoszenia większych i cięższych gabarytowo towarów, modyfikacja polegała na usunięciu przedziału pasażerskiego nad ładownią, przebudowano w ten sposób 2 egzemplarze samolotu.
  • C-5M Super Galaxy - modernizacja samolotów C-5 Galaxy wersji C-5B, C-5C i niektórych C-5A polegająca m.in. na wzmocnieniu podwozia i poszycia kadłuba, wyposażeniu samolotu w nową cyfrową awionikę, zastosowanie nowych systemów nawigacji i komunikacji oraz zastosowaniu nowych mocniejszych silników CF6-80C2 wraz z wymianą mocujacych je pylonów.

Użytkownicy:

  • USA - 131szt. (w służbie pozostaje około 116szt.)

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 23:59, lut 1, 2014 (UTC)IljinM.