FANDOM

Leopard 2 - czołg podstawowy konstrukcji zachodnioniemieckiej III generacji, następca czołgu Leopard 1.

800px-Leopard 2A4 Austria 1.jpg

Opracowany w latach 70-tych i wprowadzony do służby w 1979 roku jako następca wcześniejszego Leopard 1. Pierwszy czołg III generacji.

800px-Strv122 3.jpg
800px-Leopard 2 A5 der Bundeswehr.jpg

Wersje rozwojowe czołgu można podzielić na dwie grupy: wersje aż do A4 z pionowym opancerzeniem wieży oraz A5 i nowsze, z silnie nachylonym opancerzeniem wieży.

Leopard 2A6 charakteryzuje się przede wszystkim armatą z dłuższą lufą L/55 120 mm. Z myślą o tej armacie opracowano nowy pocisk podkalibrowy z rdzeniem wolframowym DM53 (LKE II) o masie 8,35 kg, prędkości początkowej 1750 m/s i przebijalności pancerza o grubości 810 mm z odległości 2000 metrów. Pociski te mogą być także wystrzeliwane z armat L44 o krótszej lufie, jednak wtedy ich wartość bojowa jest niższa (m.in. prędkość początkowa 1670 m/s). Czołg Leopard 2A6 otrzymał także nowy silnik pomocniczy, nową osłonę przeciwminową dna kadłuba oraz układ klimatyzacji przedziału załogowego. Masa całkowita (bojowa) czołgu wynosi 62 000 kg. Pierwszy z łącznie planowanych 225 czołgów tej wersji powstał w marcu 2001 roku. Wszystkie czołgi, jakie powstaną, będą wynikiem przebudowy wozów wersji A5. Zespół napędowy czołgu jest wykonany w technologii power-pack, a przemyślana konstrukcja pozwala na wymianę zespołu (silnik, skrzynia biegów z mechanizmami skrętu i osprzętem) w ciągu 30 minut przez 4 ludzi.

Podczas targów Eurosatory 2010 w Paryżu została ukazana przez Krauss-Maffei Wegmann wersja Leoparda 2A7+.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Załoga: 4 osoby

Dane techniczne:
Edytuj

  • Uzbrojenie główne: armata gładkolufowa Rh-M-120 kal. 120 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2 km MG3 kal. 7,62 mm
  • Silnik: wysokoprężny, 12-cylindrowy MTU MB 873 Ka 501 o mocy 1500 KM
    Leopard 2 tank.jpg

    Czołg Leopard 2 należący do polskiej armii w czasie defilady wojskowej

  • Długość: 9,67 m (całkowita), 7,72 m (kadłuba)
  • Szerokość: 3,54 m, 3,70 m (z ekranami)
  • Wysokość: 2,48 m
  • Prześwit: 0,49 m
  • Masa całkowita: 55 150 kg
  • Prędkość maks.: 72 km/h (na szosie), 56 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 550 (na drodze)
  • Zapas paliwa: 1200 l

Wersje:Edytuj

  • Leopard 2
  • Leopard 2A1
  • Leopard 2A2
  • Leopard 2A3
  • Leopard 2A4
  • Leopard 2A5
  • Leopard 2A6
  • Leopard 2 PSO
  • Leopard 2A7+
  • Leopard 2-140

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki