FANDOM

Lekki Pojazd Terenowy (LPT) - lekki pojazd wojskowy konstrukcji polskiej opracowany w 1978 roku w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.

LPT (1)

Pojazd LPT został zaprojektowany i zbudowany z wykorzystaniem wielu podzespołów małolitrażowego samochodu osobowego Polski Fiat 126p. Kierownikiem projektu był prof. Zbigniew Burdziński. Zespół konstrukcyjny stanowili pracownicy Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku: Władysław BohuszewiczStanisław KuklaLeszek Orłowski i Ryszard Mościcki.

W drugiej połowie lat siedemdziesiątych, bazując na doświadczeniach innych armii, postanowiono skonstruować lekki pojazd pomocniczy, który mógłby być wykorzystany na współczesnym polu walki. LPT miał służyć do ewakuacji rannych oraz do innych zadań transportowych (np. przewozu amunicji). Pojazd przeznaczony był do użycia przez wojska powietrznodesantowe, dlatego też duży nacisk podczas prac projektowych położono na ograniczenie masy konstrukcji. Projekt powstał od podstaw, nie wzorowano się na innych pojazdach, nie kopiowano innych rozwiązań. Starano się natomiast w jak największym stopniu wykorzystać elementy i podzespoły Fiata 126p, co wpłynąć miało na redukcję kosztów projektu.
800px-LPT (2)

Eksponat muzealny LPT w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

LPT to lekki, trójosiowy, sześciokołowy, nieopancerzony, wojskowy pojazd transportowy, z odkrytą kabiną i możliwością pływania. Nadwozie szczelne, wykonane z tworzywa sztucznego. Pojazd nie posiada drzwi.

W 1978 roku wyprodukowano pierwsze pojazdy (ok. 10 sztuk) i przystąpiono do ich testowania. Próby wykazały, że pojazd nie w pełni spełnia oczekiwania wojska. Największą wadą było łatwe zakopywanie się w piaszczystym terenie. Przyczyną okazała się zbyt słaba moc zainstalowanego silnika (seryjny silnik z Fiata 126p). Ponieważ zastosowanie mocniejszego silnika wymagałoby gruntownych zmian w projekcie, wojsko zrezygnowało z kontynuowania prac projektowych i wycofało się z ich finansowania.

Z wyprodukowanych 10 egzemplarzy pojazdu do chwili obecnej zachowały się najprawdopodobniej tylko dwa. Jeden z nich eksponowany jest w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska
  • Typ pojazdu: lekki pojazd transportowy
  • Liczba miejsc: 1 osoba
  • Prototypy: 1978
  • Produkcja: nie uruchomiona
  • Wyprodukowane egzemplarze: 10szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: benzynowy, czterosuwowy, 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem, o pojemności skokowej 650 cm³ i mocy 24 KM, z Fiata 126p
  • Układ kierowniczy: z Fiata 126p
  • Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa i skrzynia redukcyjna. Napęd przenoszony za pomocą łańcuchów na oś środkową i tylną,
  • Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, z Fiata 126p
  • Długość: 3,5 m
  • Szerokość: 1,74 m
  • Wysokość: 1,6 m
  • Prześwit: ...
  • Masa całkowita: 850 kg
  • Prędkość maks.: 70 km/h (na szosie), 6km/h (na wodzie)
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: ...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki