FANDOM

Kusza - broń miotająca neurobalistyczna (wykorzystująca energię sprężystości) podobna do łuku.
Kusza-sredniowieczna

Średniowieczny model kuszy

Zasadnicza różnica pomiędzy łukiem, a kuszą polega na tym, że w kuszy istnieje możliwość wstrzymania się ze strzałem przez dowolnie długi czas po naciągnięciu cięciwy. Cięciwę naciąga się ręcznie, korbą lub lewarem, a dopiero potem strzela, naciskając spust.

Pierwsze kusze powstały w starożytnych Chinach. Była to broń powtarzalna zdolna do wystrzelenia 15 bełtów w ciągu minuty. Były tam wykorzystywane aż do XIX wieku. W Europie broń miotająca napinana cięciwą, wywodziła się prawdopodobnie od azjatyckiego łuku kompozytowego, sklejanego z drewna i rogu. Łuki te były niezwykle skuteczną bronią, mającą zasięg do 600 metrów. Jednak kusza okazała się bardziej niebezpieczna, ponieważ w porównaniu ze strzałami, wystrzeliwane z niej bełty osiągały większe prędkości i bardziej płaski tor lotu, dzięki czemu przebijały każdy rodzaj zbroi z odległości 150 m. Kusza wykorzystywana jest od przynajmniej dwóch tysięcy lat i stanowi rozwinięcie greckiej konstrukcji gastrafetesPo okresie zapomnienia kusze pojawiły się ponownie na większą skalę w epoce średniowiecza. Stanowiły popularną i ciągle rozwijaną broń ze względu na łatwe użytkowanie, duży zasięg rażenia oraz cichą pracę. W europejskich armiach kusznicy utrzymali się do XVI wieku, kiedy to upowszechniać zaczęła się broń palna (arkebuzy).
Kusza

Współczesna kusza sportowa

Kusze nie uległy jednak zapomnieniu, lecz została unowocześniona technologia ich wykonywania. Nowoczesne kusze są w niektórych krajach dopuszczane prawem jako broń sportowa oraz myśliwska.

Typowy mechanizm uwalniający cięciwę zwany jest orzechem. Kusze były przeznaczone do zwalczania ciężko opancerzonych celów z racji większego naciągu niż łuk i, co za tym idzie, większej energii kinetycznej pocisku. Ciężkie kusze, naciągane przy pomocy wyposażonego w korbę koła zapadkowego. Kusza jest przeznaczona do strzelania na wprost. Nie można strzelać z niej tak jak z łuku – pod kątem, gdyż pociski stracą siłę przebicia.

Kusza składa się z następujących części:

  • łuczysko
  • cięciwa
  • łoże kuszy
  • zamek (orzech i spust)

Współczesne kusze budowane są w całości z metalu lub częściej z kompozytów, oraz wykorzystują znane z łuków mechanizmy bloczkowe. Bełty współczesnych kusz najczęściej wykonywane są z mocnych stopów aluminium.

Michał Iljin (dyskusja) 12:24, sie 9, 2013 (UTC)IljinM.