FANDOM

Conflitos no Rio de Janeiro em 2010 (b)
Kryzys bezpieczeństwa w Rio de Janeiro (Czyszczenie faveli) - konflikt zbrojny pomiędzy Brazylijskimi Siłami Zbrojnymi i brazylijską policją, a gangami zajmującymi favele w Rio de Janeiro.

InformacjeEdytuj

Konflikt Kryzys bezpieczeństwa
Data 21 października 2010 - 28 października 2010
Lokalizacja Rio de Janeiro, Brazylia
Wynik Zwycięstwo sił rządowych
Siły rządowe Gangi
Wojujący
  • Comando Vermelho
  • Amigos dos Amigos
Siły 21 000 400 - 600
Łączne straty 4 zabitych

39 zabitych

200 aresztowanych

UzbrojenieEdytuj

m.in.:

PrzyczynyEdytuj

661px-Complexo alemao rj
W 2010 roku w Brazylijskich favelach rozprzestrzeniały się udziały narkotykowych gangów. Młodzi ludzie bez perspektyw chętnie wstępowali do gangów. Rząd Brazyli przed zbliżającymi się Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej w 2014 roku w tym kraju był zmuszony uporządkować sytuacje w slumsach dla zwiększenia bezpieczeństwa. Sytuacje pogorszyła także wyjątkowa intensywność ataków gangsterów na ludność cywilną w Rio. W ostatnich dniach m.in. zostało spalonych kilka samochodów. Rząd stanowy i władze sześciomilionowego miasta ogłosiły, że najazd na favele to nie kolejna potyczka z gangami, lecz rozstrzygająca bitwa.

PrzebiegEdytuj

799px-Policiais ocupam Complexo do Alemao (2)
Ofensywa władz na favele rozpoczęła się 21 października. Wtedy to pierwsze opancerzone pojazdy wraz z uzbrojonymi żołnierzami zaatakowały slumsy. Od tego czasu podobne ataki powtarzały się w innych rejonach miasta. Obława skończyła się jednak wynikiem poniżej oczekiwań. Slumsy zostały opanowane, ale większość bandytów, z wyjątkiem kilkudziesięciu, którzy się poddali albo zostali złapani, uciekła kanałami odprowadzającym wodę deszczową i nieczystości z wysokich wzgórz do morza.

SkutkiEdytuj

Skutkiem konfliktu jest odzyskanie władzy w dzielnicach biedy przez brazylijski rząd. Wielu z przestępców zostało jednak na wolności i istnieje realne ryzyko że będą kontynuować przestępczą dzialalność w Rio bądź innych brazylijskich miastach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki