FANDOM

Federalna Republika Islamska Komorów (FRIK) - państwo w południowo-wschodniej Afryce położone na trzech wyspach z archipelagu komorów.
570px-Coat of arms of Comoros.svg

Godło komorów

Komory flaga

Flaga Komorów

Do Komorów należą wyspy: Wielki Komor, Anjoulan i Moheli. Kraj jest członkiem ONZ i Unii Afrykańskiej.

W przeszłości Komory były kolonią francuską, niepodleglość proklamowano w 1975 roku.

Na wyspie mieszkają czarnoskórzy z ludu Bantu, malgaszów, arabów i mieszańców wszystkich ras. Mieszkańcy wysp szczególnie Arabowie prowadzili handel z europejczykami i suahili dopóki nie zostali podbici przez Francję. W wieloetnicznych Komorach nie dochodzi do konfliktów na tle etnicznym, lecz sporym problemem są bunty wysp Anjoulan i Moheli. Obydwie wyspy ogłosiły secesje w 1997 roku, a w 2002 roku obydwie zostały ponownie kontrolowane przez państwo. W 2007 roku zbuntował się Anjoulan, a rok później koalicja państw Unii Afrykańskiej wyszkolona przez Francję zaatakowała separatystów na wyspie. Misja zakończyła się sukcesem koalicji. W czasie działań wojennych nie ucierpiała ludność cywilna, a operacja udowodniła, że państwa afrykańskie potrafią same poradzić sobie ze swoimi problemami. Drugim problemem Komorów są częste zamachy stanów, choć obecny prezydent nie jest wojskowym i wygrał demokratyczne wybory.

Gospodarka Komorów opiera się na rolnictwie (wyspy Anjoulan i Moheli) czyli na uprawie: kawy, kakao, kokosów i sizalu, wanili, goździku (5 miejsce na świecie) i ylang środka do produkcji perfum (największy producent). Brak rozwiniętej bazy hotelowej powoduje że atrakcyjne dla turystów wyspy są rzadko odwiedzane.

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Ikililou Dhoinine
Stolica Moroni
Języki urzędowe Arabski,Francuski,Komoryjski
Liczba ludności 671 247
powierzchnia 2170 km2
PKB całkowite 837 mln USD
PKB na osobe 1257 USD

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Komorskie Siły Bezpieczeństwa składają się z kilkutysięcznej armii i 500 członków Sił obronnych i policyjnych. Wojskowi Komorscy uczestniczyli w wielu zamachach stanu i operacjach na wyspach Anjoulan i Moheli.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Komorów:

  • karabin szturmowy AK
  • karabin szturmowy AKM
  • karabin szturmowy FN FAL
  • ukm AAT M52
  • wkm NSW
  • granatnik przeciwpancerny RPG-7
  • Mitsubishi L200
  • Cesna 402
  • Mi-14

Biografie:

  • Ikililou Dhoinine - prezydent Komorów i szef rządu
  • Houson ''Rohff'' Mbokoni - francuski raper pochodzenia komorskiego

Galeria: