FANDOM

Kh2002
Khaybar KH2002 (Hajbar KH2002) - irański karabin szturmowy kalibru 5,56 mm zbudowany w układzie bullpup. Nazwa broni pochodzi od znajdującej się w Arabii Saudyjskiej oazy Hajbar pod którą w 628 roku doszło do bitwy między zamieszkującymi ją Żydami a mahometanami pod wodzą Mahometa.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Khaybar KH2002
Państwo Iran
Producent Defense Industries Organization
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 2001
Produkcja seryjna 2003 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 730
Masa (kg) 3,7
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 800 - 850
Zasięg skuteczny (m) 450
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 900 - 950

HistoriaEdytuj

Podstawowym karabinem armii irańskiej jest produkowany na licencji niemieckiej karabin G3 kalibru 7,62 mm NATO. Pod koniec lat 90. rozpoczęto w Iranie produkcję karabinu S-5.56. Była to licencyjna wersja chińskiego karabinu Norinco CQ, będącego z kolei bezlicencyjną kopią amerykańskiego M16A1. W 2004 roku zaprezentowano karabin KH2002 będący konwersją S-5.56 do układu bullpup. KH2002 produkowany jest w trzech wersjach różniących się długością lufy.

OpisEdytuj

KH2002 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działającą na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór lufy, strzelającą z zamka zamkniętego. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym, seriami trójstrzałowymi i seriami o dowolnej długości. Skrzydełko przełącznika rodzaju ognia pełniące także role skrzydełka bezpiecznika po lewej stronie komory zamkowej. Okno wyrzutowe łusek po prawej stronie komory zamkowej. Zasilanie broni z dwurzędowych magazynków o pojemności 20 i 30 naboi, zatrzask magazynka po prawej stronie gniazda. Przyrządy celownicze mechaniczne.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki