Wikia

Wiki Uzbrojenie

Kazachstan

Komentarze0
1290stron na
tej wiki
Kazachstan - państwo w Azji Środkowej z dostępem do morza Kaspijskiego.

Godło Kazachstanu

Flaga

Kazachstan graniczy z Federacją Rosyjską, Chińską Republiką Ludową (CHRL), KirgistanemTurkmenistanem oraz Uzbekistanem. Większością etniczną kraju są Kazachowie i Rosjanie. Ponadto w kraju żyją Niemcy, Polacy, Białorusini, Estończycy i Ukraińcy, których przodkowie zostali deportowani za czasów ZSRR. Kazachstan jest krajem głównie nizinno-górskim. Znajdują się w nim: Nizina Nadkaspijska, Góry Mudżogarów, Nizina Wschodnioeuropejska. Na północy kraju znajduje się Płaskowyż Tugajski i dolina Brama Tugajska. Na granicy z Uzbekistanem znajduje się Jezioro Aralskie które, ze względu na pobieranie z niego wodu za czasów ZSRR wysycha. Środowisko w kraju jest zagrożone ze względu na prowadzone próby atomowe przez władze radzieckie. W Kazachstanie ma swoją siedzibę Środkowoazjatyckie Regionalne Centrum Ekologiczne, rozwijające współpracę lokalnych państw w dziedzinie ochrony środowiska.

W I tysiącleciu p.n.e. Kazachstan zamieszkiwany był przez związki plemienne Saków i Issydonów. Od II do III w. zajęty przez Xiongnu, później w składzie kaganatu tureckiego. Od VIII do X w. pod panowaniem dynastii Karachanidów. W latach 1219–1221 podbity przez Mongołów, należał do Złotej Ordy. Po jej rozpadzie podzielony na Chanat Uzbecki (na wschodzie) i Ordę Nogajską (na zachodzie). W połowie XV w. w Chanacie Uzbeckim wyodrębnili się Kazachowie (tzn. ludzie wolni). Na innych ziemiach powstały 3 ordy (żuzy) – Wielka

mapa

(Siedmiorzecze), Średnia i Mała. Kazachstan został podbity przez Rosje i anektowany przez ten kraj w 1868. Po utworzeniu Związku Radzieckiego na terenie kraju utworzono autonomię dla Kazachów, początkowo (1920) jako wchodzącą w skład Rosyjskiej FSRR Kirgiską Autonomiczną Socjalistyczną Republikę Radziecką, w 1925 przemianowaną na Kazachską Autonomiczną Socjalistyczną Republikę Radziecką. W 1936 Kazachska ASRR zmieniła swój status i jako Kazachska Socjalistyczna Republika Radziecka weszła bezpośrednio w skład ZSRR. Za czasów Józefa Stalina w Kazachstanie znajdowały się obozy pracy (łagry) oraz miejsca deportacji dla m.in Polaków z przejętych kresów wschodnich. W Kazachstanie po wojnie rozpoczęto próby jądrowe i założono kosmodrom Bajkonur który działa do dziś. 16 grudnia 1991 roku Kazachstan jako ostatnia republika związkowa ogłosiła niepodległość od ZSRR. W 1997 z Ałma-Aty do Astany przeniesiono stolicę kraju. 

Kazachstan jest jednym z najbogatszych krajów WNP i posiada status lokalnego mocarstwa w Azji Środkowej. Gospodarka w równi opiera się na przemyśle i rolnictwie. Kraj posiada dość bogate złoża surowców energetycznych (węgiel kamienny, ropa naftowa, gaz ziemny) oraz rudy żelaza, miedzi, cynku, ołowiu, fosforytów, chromu, manganu, srebra i złota. Od kilku lat zajmuje pierwsze miejsce na świecie w wydobyciu rud uranu, wyprzedzając wieloletniego lidera, Kanadę. Dzięki temu w kraju rozwija się przemysł chemiczny, hutniczy czy maszynowy. W Kazachstanie znajduje się oddział Eurocoptera z fabryką na Azję Środkową i kraje WNP. W kraju ponadto istnieją montownie samochodów osobowych (np. Kia). W rolnictwie dominują rośliny przemysłowe (bawełna, tytoń, buraki cukrowe). Na użytek własny uprawia się zboża (pszenicę, jęczmień i owies) , ziemniaki. Spory odsetek upraw prowadzony jest na polach sztucznie nawadnianych. W hodowli dominują owce, bydło, konie, wielbłądy i kozy, a w okolicach większych miast – trzoda chlewna i drób. Kazachstan przyjmuje robotników z Mongolii, Kirgistanu i Tadżykistanu. 

InformacjeEdytuj

Prezydent Nursułtan Nazarbajew
liczba ludności 16 990 000
powierzchnia 2 717 300 km²
język urzędowy kazachski, rosyjski
stolica Astana
religie dominujące islam sunnicki, prawosławie

Armia:Edytuj

W Siłach Zbrojnych Kazachstanu służy ok. 11 000 żołnierzy i ok. 38 000 w rezerwie. Siły Zbrojne dzielą się na: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarke Wojenną i Żandarmerie. Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych jest prezydent Nursułtan Nazarbajew a ministrem obrony Adilbek Dzhaksybekov. W kraju działają cztery okręgi wojskowe. Kazachscy żołnierze brali udział w Wojnie w Iraku. Wyposażenie wojskowe i uzbrojenie pochodzi z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Stanów Zjednoczonych, Izraela i krajów UE. W najbliższym czasie Kazachstan zabierza nabyć bezzałogowce. Testowany jest m.in polski WB FlyEye.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Kazachstanu:Edytuj

Galeria:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 24 Lipiec 2013 13:19

Więcej od Wikii

Losowa wiki