Fandom

Wiki Uzbrojenie

Karabinek

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
1288258970.jpg

M1 Carbine

Karabinek (kbk) – broń strzelecka o takiej samej konstrukcji jak karabin, lecz o krótszej lufie i lżejszym łożu. W porównaniu do karabinu był nieco lżejszy i zdecydowanie poręczniejszy dzięki mniejszej długości, jednak miał mniejszą donośność, mniejszą celność i większy odrzut.

HistoriaEdytuj

Skonstruowany jako broń dla kawalerii, używany następnie przez tzw. wojska techniczne (saperów, wojska pancerne i zmotoryzowane itp.) gdzie długość karabinu przeszkadzała żołnierzowi w obsłudze sprzętu. W niektórych armiach przed II wojną światową został także przyjęty jako podstawowe uzbrojenie piechoty (m.in. w niemieckiej - Mauser Kar.98K). Także w międzywojennym Wojsku Polskim karabinki zostały przyjęte na uzbrojenie części pododdziałów piechoty, obok karabinów. Oprócz powszechniejszego przyjmowania na uzbrojenie karabinków, od I wojny światowej zaznaczył się także trend skracania długości luf wprowadzanych modeli karabinów.

Po II wojnie światowej, karabinki powtarzalne zostały wyparte przez karabinki samopowtarzalne i karabinki automatyczne, których pierwsze wzory pojawiły się już podczas wojny.

ZobaczEdytuj

PorównanieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki