Fandom

Wiki Uzbrojenie

Karabin szturmowy

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Karabin szturmowy (karabin automatyczny) - rodzaj broni strzeleckiej mogącej strzelać ogniem pojedynczym i seriami, strzelającej nabojem pośrednim lub karabinowym. Karabin szturmowy powinnien być lekki i poręczny (dzięki czemu żołnierz może łatwo manewrować), mieć zasięg skutecznego ognia do 300 m, i zabierać duży zapas amunicji. Przez takie atuty został podstawową bronią żołnierza.  

0265.jpg

Galil SAR

W czasie drugiej wojny światowej postanowiono zastąpić karabiny i pistolety maszynowe bronią uniwersalną, która pełniłaby funkcję zarówno tego pierwszego, jak i drugiego (w pierwszych, niemieckich planach sugerowano, że nowa konstrukcja mogłaby zastąpić również ręczne karabiny maszynowe). Wynikało to ze zmniejszenia się dystansu prowadzenia walk, który w praktyce nie przekraczał 300-500 metrów i nacisku na działania w terenie zurbanizowanym (w miastach). Ówcześnie używane pociski karabinowe mogły skutecznie razić cele na odległościach przekraczających kilometr, co w praktyce było nieopłacalne. Po pierwsze cena amunicji karabinowej jest większa niż pośredniej, po drugie jej wymiary i masa są również większe - co powoduje, że żołnierz może przenosić jej mniejszy zapas. Do tego prawdopodobieństwo trafienia w realnej walce w cel na dystansie powyżej 500 metrów przy użyciu celowników mechanicznych jest bardzo małe, zaś rozpowszechnienie celowników optycznych było do niedawna niewielkie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki