FANDOM

Karabin maszynowy wz. 30 - ciężki karabin maszynowy konstrukcji polskiej z okresu przed II wojną światową. Był bezlicencyjną kopią Browninga M1917.

Replika-ckm-wz30-repliki-gh

Ckm wz. 30, replika współczesna

Wyprodukowano 7831 egzemplarzy broni. Po odzyskaniu niepodległości na uzbrojeniu Wojska Polskiego znajdowała się prawdziwa mozaika karabinów maszynowych różnych wzorów i kalibrów. Dlatego już na początku lat dwudziestych XX wieku podjęto decyzję o rozpoczęciu wyboru nowego, standardowego ciężkiego karabinu maszynowego. Początkowo najwięcej zwolenników miały ckmy Hotchkiss Mle 14. Na przełomie lat 1924/1925 zakupiono 1000 ckmów Hotchkiss wz.25 i rozpoczęto pertraktacje na temat zakupu licencji. Jednak doświadczenia z eksploatacji zakupionych ckmów sprawiły, że z dalszych zakupów, a tym bardziej z produkcji na licencji, zrezygnowano.
Pod koniec 1927 roku rozpisano konkurs na ckm. Próby odbyły się na przełomie 1927 i 1928 roku. W konkursie wzięły udział: Browning M1917, Schwarzlose vz. 07/12/27, Vickers wz. 1909/27. 

Najlepszy okazał się ckm Browninga. W lecie 1928 próby powtórzono i kolejny raz Browning okazał się najlepszy. Okazało się że firma Colt i jej przedstawiciel na europe FN nie opatentowały broni w Polsce. Z tego błędu postanowiono skorzystać i opracować własny ckm, opierający się na konstrukcji ckmu M1917. Na podjęcie takiej decyzji wpłynęły też niewątpliwie kłopoty z dokumentacją licencyjną rkmu Browning wz. 1928.

W lecie 1930 roku były gotowe pierwsze egzemplarze wzorcowe, a do marca 1931 roku wyprodukowano pierwszą serię 200 ckmów, które otrzymały oznaczenie ckm wz. 1930. Polski ckm od amerykańskiego różnił się: 

  • zmieniono amunicję na 7,92 x 57 mm Mauser
  • celownik przeziernikowy zmieniono na szczerbinkowy
  • wydłużono chwyt tylca
  • wydłużono lufę
  • zmieniono konstrukcję zatrzasku lufy
  • zmniejszono masę trzonu zamkowego
  • opracowano własny model podstawy oznaczony jako podstawa wzór 30, umożliwiający między innymi,prowadzenie ognia przeciwlotniczego
  • dodano przeciwlotnicze przyrządy celownicze
  • dodano kolbę do strzelań przeciwlotniczych.
W następnych latach wprowadzono w konstrukcji ckmu szereg drobnych zmian. Największymi były zmiany z 1938 roku, kiedy zmieniono konstrukcję mechanizmu spustowego i tylca, oraz przekonstruowano zamek. Zmodernizowany karabin otrzymał oznaczenie wz. 1930a. W 1938 roku powstała także wersja wz.1930/39T
Ckm 792mm wz30 browning 03

Polski żołnierz z ckm wz. 30

kalibru 7,65 × 53 mm, która miała uczestniczyć w konkursie na ckm dla armii tureckiej. Powstały też kolejne wzory trójnożnych podstaw dla ckm wz. 30, które zostały przyjęte na uzbrojenie (podstawa wzór 34, podstawa WR i podstawa wzór 36 dla kawalerii).

Służba w WPEdytuj

Karabiny maszynowe wz.30 znajdowały się w schronach bojowych jednostek fortecznych na Śląsku i Polesiu. Były także montowane na kadłubach czołgów Vickers E, 7TP oraz na prototypach 9TP i 10TP.

InformacjeEdytuj

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 30 październik 2013 17:23

Więcej z Fandomu

Losowa wiki