FANDOM

Spencera Karabin.jpg
Karabin Spencera (Spencer Repeating Rifle) – amerykański karabin powtarzalny

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Karabin Spencera
Państwo USA
Producent Spencer Company, Winchester
Projektant Christopher Spencer
Rodzaj Karabin powtarzalny
Prototypy 1860
Produkcja seryjna 1860 - 1869
Kaliber Nabój .56-56 Spencer
Długość (mm) 1200
Długość lufy (mm) 760
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 14 - 20
Zasięg skuteczny (m) 180
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 284 - 315

Historia i opisEdytuj

Karabin Spencera przeładowywany jest przy pomocy dźwigni (lever-action). Posiada siedmionabojowy magazynek rurowy. Kaliber 14 mm. Pochodzi z okresu wojny secesyjnej. Produkowany był także w krótszej i lżejszej odmianie "karabinka" (Spencer Carbine). Został zaprojektowany w 1860 przez Christophera Spencera. Używany był przez Armię Unii, szczególnie przez oddziały kawaleryjskie. Pomimo znacznie lepszych osiągów od używanych wówczas karabinów ładowanych odprzodowo, nie wyparł ich całkowicie aż do końca wojny.

Początkowo konserwatywny Department of War zwlekał z wprowadzeniem do służby nowego karabinu, ale wynalazcy udało się zorganizować audiencję u prezydenta Abrahama Lincolna, któremu nowa broń tak się spodobała, że rozkazał wprowadzenie jej do produkcji.

Karabin najpierw wszedł na wyposażenie oddziałów Marynarki Wojennej, a następnie wojsk lądowych. Broń była niezawodna w warunkach bojowych i miała znacznie większą szybkostrzelność wynoszącą ponad dwadzieścia strzałów na minutę, w porównaniu z dwoma lub trzema strzałami na minutę używanych wówczas karabinów. Po raz pierwszy zostały użyte bojowo w czasie bitwy pod Hoover's Gap.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki