FANDOM

Karabin 98k (Kar98k), niem. Karabiner 98k (Kar98k) - karabin powtarzalny konstrukcji niemieckiej z okresu przed II wojną światową.
Kar 98k

Karabin Kar 98k

Przepisowym karabinem niemieckiej II Rzeszy w okresie I wojny światowej był Gewehr98 (Gew98) o długości 1 250 mm z lufą o długości 740 mm. Doświadczenia wojenne wykazały, że tak długa lufa jest zbędna, a karabin za długi. W efekcie prac powstała oparta na karabinie Kar98b broń o długości lufy 740 mm, różniąca się od Kar98b wyłącznie zgiętą rączką zamkową oraz mocowaniem pasa nośnego do noszenia przez plecy. Przy okazji zmodyfikowano podajnik magazynka. Nowy karabinek produkowano początkowo jedynie na eksport.

Karabin Kar98k był indywidualną bronią powtarzalną. Zamek czterotaktowy, ślizgowo-obrotowy. Ryglowanie za pomocą trzech rygli. Zasilanie ze stałego, dwurzędowego magazynka pudełkowego o pojemności pięciu naboi. Przyrządy celownicze składały się z trójkątnej muszki oraz celownika krzywkowego. Karabin był wyposażony w bagnet nożowy, na zakończeniu lufy można było montować granatnik nasadkowy kal. 30 mm.

Na uzbrojenie III Rzeszy nowy karabin przyjęto 14 czerwca 1935 roku pod oznaczeniem Kar98k. W 1939 roku poddano go pierwszej modernizacji. Osłonięto wtedy muszkę tunelową osłoną. Kiedy zaczęło brakować drewna orzechowego na łoże, zastąpiono je łożem wykonanym ze sklejki. Nowy materiał wymusił zmianę konstrukcji kolby, która zamiast płaskiej stopki otrzymała tłoczony z blachy trzewik. Coraz więcej części karabinka było tłoczonych (zamiast frezowanych). Pogarszająca się sytuacja militarna III Rzeszy sprawiła, że od 1943 roku wprowadzano coraz więcej uproszczeń w konstrukcji karabinka. Broń ta w literaturze określana jest jako Kriegsmodell (wzór wojenny). W 1944 roku zastąpiono umieszczone na kolbie blaszane kowadełko z przelotowym otworem, otworem w trzewiku kolby. Łącznie w latach 1935 - 1945 wyprodukowano prawie 11,5 miliona egzemplarzy karabinu Kar98k. Pomimo wprowadzenia do uzbrojenia karabinów samopowtarzalnych oraz automatycznych Kar98k do końca wojny pozostał podstawową bronią Wehrmachtu oraz Waffen-SS.