FANDOM

219px-Canadian Forces emblem.svg.png
Kanadyjskie Siły Zbrojne (ang. Canadian Forces, fr. Forces canadiennes) - formacja wojskowa stojąca na straży suwerenności Kanady. W latach 1968-2011 Armie Kanadyjską zebrano w jedną całość, jako Canadian Forces, a tradycyjne rodzaje sił zbrojnych zastąpiono tzw. dowództwami: Sił Lądowych, Morskim i Powietrzne. Obecnie powróciły do dawnego nazewnictwa i składają się z:

Dowództwo sił kanadyjskich znajduje się w Ottawie. Formalnym najwyższym dowódcą jest nadal monarcha brytyjski (obecnie królowa Elżbieta II), ale w 1904 r. ustalono, że zadania monarchy na tym polu będzie sprawować Gubernator Generalny Kanady (obecnie jest nim Michaelle Jean). Faktycznie dowódcą sił kanadyjskich jest premier (obecnie Stephen Harper), a najwyższym dowódcą wojskowym jest Szef Sztabu Obronnego (ang. Chief of the Defence Staff - obecnie generał Walter Natynczyk).

Wojska kanadyjskie są w pełni zawodowe. Istnieje Rezerwa, ale służba w niej jest ochotnicza. Istnieją 3 rodzaje rezerwy:

  • Primary Reserve - ochotnicy (w liczbie 23 032) zorganizowani w 228 jednostek, mających wspierać działania sił regularnych.
  • Supplementary Reserve - ochotnicy (33 208 osób), którzy mogą być wykorzystani do sformowania nowych jednostek lub uzupełnienia stanów jednostek regularnych i rezerwowych (na wypadek wojny)
  • Canadian Rangers - ochotnicy (4 448 osób), zajmujący się patrolowaniem obszarów arktycznych Kanady. Co ciekawe, są uzbrojeni w powtarzalne karabiny Lee Enfield No. 4 z II wojny światowej, gdyż inne nie są w stanie działać w skrajnych warunkach polarnych.

LiczebnośćEdytuj

Siły Kanadyjskie mają obecnie 64 057 żołnierzy w służbie czynnej. Składa się na nich:

  • Armia - 20 803 żołnierzy
  • Marynarka Wojenna - 9 955
  • Siły Powietrzne - 13 645
  • Siły połączone - 18 310
  • Rezerwiści w pełno-czasowej służbie - 1 344

Więcej z Fandomu

Losowa wiki