FANDOM

Kamow Ka-50 Czarny Rekin (ros. Камов Ка-50 Чёрная Aкула) śmigłowiec szturmowy konstrukcji rosyjskiej.
Kamow Ka-50

Śmigłowiec szturmowy Kamow Ka-50 Czarny Rekin

Uchwałą Rady Ministrów ZSRR z 16 grudnia 1976 roku postanowiono skonstruować nowy śmigłowiec szturmowy dla Armii Radzieckiej będący następcą Mi-24. Miał on być przeznaczony głównie do niszczenia pojazdów pancernych na polu bitwy. Potrzeba zbudowania nowej maszyny była spowodowana po części pojawieniem się w USA śmigłowca Hughes AH-64 Apacz, dlatego w porównaniu do poprzednika nowy śmigłowiec miał charakteryzować się większą zwrotnością niż bardziej uniwersalny, ale ociężały Mi-24. Opracowanie nowej konstrukcji przydzielono na zasadzie konkursu biurom konstrukcyjnym Mil-a i Kamowa. OKB Mila zbudowało śmigłowiec Mi-28, natomiast OKB Kamowa W-80 (ros. Вертолет-80). Po serii prób porównawczych obu maszyn we wrześniu 1985 roku do dalszego rozwoju skierowano konstrukcję Kamowa, która została zaprojektowana i zbudowana jako jednomiejscowy śmigłowiec szturmowy przeznaczony do niszczenia pojazdów pancernych i sprzętu zmechanizowanego, celów powietrznych oraz siły żywej na polu bitwy. Był to również pierwszy na świecie śmigłowiec wyposażony w fotel wyrzucany, umożliwiający w sytuacjach awaryjnych katapultować się pilotowi.

Ka-50 helicopters over Moscow

Dwa śmigłowce Ka-50 w locie nad Moskwą

Konstrukcja stalowo - kompozytowa z wykorzystaniem stopów aluminium. Dwa współosiowe trzyłopatowe, przeciwbieżne wirniki typowe dla konstrukcji Kamowa, kompozytowe. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Celownik radiolokacyjny i telewizyjny. Podwozie trójpodporowe z podwójnym kółkiem przednim, chowane w locie (koła główne całkowicie, kółko przednie do połowy do wnęk w kadłubie)Z boku kadłuba dodatkowe skośne skrzydła o rozpiętości 7,34 m służące jako punkt podwieszenia uzbrojenia. Materiały kompozytowe stanowią 30% całkowitej masy struktury śmigłowca. Tak szerokie zastosowanie polimerowych materiałów kompozytowych pozwala w porównaniu do odpowiedników metalowych zmniejszyć wagę poszczególnych elementów konstrukcji o 20-30% oraz zmniejszyć złożoność produkcji elementów konstrukcyjnych. Kabina jednoosobowa, całkowicie opancerzona z fotelem wyrzucanym i systemem ratunkowym K-37-800System ten na katapultowanie się pilota w zakresie prędkości od 0 do 400 km/h oraz wysokości od 0 do 4 000 m. Sylwetka zwarta, typowa dla śmigłowców szturmowych. Na wyposażenie śmigłowca Ka-50 składa się m.in. system celowniczo - pilotażowo - nawigacyjny "Rubikon", pilotażowo-nawigacyjny kompleks "Radian", system namierzania "Sztorm -W" (wyznaczający cele dla rakiet za pomocą kamer telewizyjnych oraz wiązki laserowej), radiostacja UKF, system identyfikacji "Swój-Obcy". System ochrony śmigłowca obejmuje sprzęt do wykrywania opromieniowania wiązką radarową, laserową i w podczerwieni oraz wyrzutnie pułapek termicznych i radiolokacyjnych wystrzeliwanych automatycznie. Śmigłowiec posiada pasywne i aktywne systemy przeciwpożarowe. Wyposażony jest również w Globalny System Nawigacji Satelitarnej GLONASS pracujący w każdych warunkach pogodowych 24 godziny na dobę.
Ka-50 w zawisie

Śmigłowiec Ka-50 w czasie zawisu

Oblotu pierwszego prototypu W-80 o numerze bocznym 010 dokonano w dniu 17 czerwca 1982 roku. Oblotu drugiego prototypu o numerze 011 dokonano 16 sierpnia 1983. Po przeprowadzeniu badań w październiku 1984 roku Minister Przemysłu Lotniczego ZSRR podpisał polecenie o skierowaniu maszyny do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy śmigłowiec zaprezentowano szerszej publiczności we wrześniu 1991 na salonie lotniczym w Farnborough pod Londynem. W latach 1991 -1993 śmigłowiec przeszedł szereg prób państwowych oraz zmieniono mu oznaczenie na Ka-50 i nadano nazwę Czarny Rekin, po czym dekretem Prezydenta Federacji Rosyjskiej z 28 sierpnia 1995 roku został przyjęty na uzbrojenie Armii Rosyjskiej. Ze względów finansowych udało się jednak zbudować tylko 15 egzemplarzy śmigłowca. W międzyczasie dowódca Rosyjskich Sił Powietrznych ogłosił że podstawowym uderzeniowym śmigłowcem dla Armii Rosyjskiej zostanie konkurencyjny Mi-28N mający szerszy wachlarz możliwości. W związku z tym produkcję Ka-50 zakończono, skupiając sie na jego wersji rozwojowej Ka-52 Aligator, który oprócz zadań czysto bojowych jest przeznaczony również do prowadzenia rozpoznania, wyznaczania celów dla grup śmigłowców bojowych oraz koordynowania ich działań.

Ka-50 w locie

Kamow Ka-50 Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej w locie

Ka-50 z wachlarzem uzbrojenia

Kamow Ka-50 Czarny Rekin z pokazem pełnego wachlarzu uzbrojenia

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: Kamow - Arseniewskie Zakłady Lotnicze "Postęp"
  • Typ śmigłowca: szturmowy
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1982
  • Produkcja: 1995 - 2009
  • Wyprodukowane egzemplarze: 15szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turbinowe, turbowałowe Klimow TW3-117WMA po 2 400 KM każdy
    Kamov Ka-50 Hokum graphic

    Sylwetka śmigłowca Kamow Ka-50 w trzech rzutach

  • Średnica wirnika: 14,50 m
  • Długość kadłuba: 14,21 m
  • Wysokość: 4,93 m
  • Masa własna: 7 700 kg
  • Masa całkowita: 10 800 kg
  • Prędkość maks: 310 - 350 km/h (różne źródła)
  • Wznoszenie: 10 m/s
  • Pułap: 5 500 m
  • Zasięg: 520 km, 1 160 km (z dodatkowymi zbiornikami)
  • Zapas paliwa: 1 487 l.
  • Uzbrojenie:

Wersje:

  • Ka-50 - wersja podstawowa.
  • Ka-50SZ - wersja nocna śmigłowca mogąca operować w warunkach nocnych. Wyposażona w system "Rubikon - H". Oblatana 4 marca 1997 roku.
  • Ka-50H Nocny Rekin - wersja nocna śmigłowca. Wyposażona w stację optoelektroniczną z systemem obserwacji termicznej "Bukszpan-50T".
  • Ka-52 Aligator - dwuosobowa wersja rozwojowa śmigłowca Ka-50 ze zmodyfikowanym przeznaczeniem i w oparciu o doświadczenia z eksploatacji Ka-50.
  • Ka-50-2 "Erdogan" - dwuosobowa wersja śmigłowca z fotelami załogi w układzie tandem. Wyposażona w zmodyfikowane uzbrojenie oraz elektronikę. Powstała do udziału w przetargu na śmigłowiec bojowy ogłoszonym przez Turcję w 1997 roku. W rozwoju elektroniki uczestniczyli specjaliści izraelscy.

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 22:32, lis 5, 2014 (UTC)IljinM.