FANDOM

Kamow Ka-60 Orka (ros. Камов Ка-60 Касатка) - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji rosyjskiej, następca śmigłowca Mi-4.

Kamow60

Śmigłowiec Ka-60 zaczęto projektować i rozwijać w biurze konstrukcyjnym OKB Kamowa na początku 1983 roku, kiedy to podstawą floty średnich śmigłowców lotnictwa wojskowego oraz cywilnego w ZSRR były różne wersje śmigłowca Mi-8. Pomimo, że śmigłowce te były bardzo szeroko używane zarówno w Armii Radzieckiej jak i w gospodarce państwowej, nie były zbyt opłacalne ze względu na ich dużą pojemność dla tej klasy. Wcześniej większość ładunków ważących około 2 ton była transportowana przez śmigłowce Mi-4. Po zakończeniu ich produkcji i wycofaniu z użytku nastąpiła pilna potrzeba posiadania nowej maszyny tej klasy. Kamow Ka-60 został zaprojektowany jako średnia wielozadaniowa maszyna służąca głównie do dostarczania broni i amunicji w strefie walki, operacji poszukiwawczych i ratowniczych, ewakuacji rannych, szkolenia załóg lotniczych oraz zwiadu lotniczego i mająca zastąpić starzejące się śmigłowce z napędem tłokowym typu Mi-4 oraz odciążyć w ten sposób również szeroko stosowane do tego typu zadań śmigłowce Mi-8.

Oblotu prototypu dokonano w dniu 10 grudnia 1998 roku. Śmigłowiec nie wszedł jeszcze do służby, wstępnie Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej zamówiły 100szt. śmigłowca, ponadto 5szt. wersji cywilnej Ka-62 zamówiło przedsiębiorstwo lotnicze z Brazylii.
Kamow Ka-62

Kamow Ka-62 - wersja cywilna śmigłowca Ka-60 Orka

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: Kamow
  • Typ śmigłowca: wielozadaniowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1998
  • Produkcja: ...
  • Wyprodukowane egzemplarze: 2szt.
    Kamow Ka-60 Kasatka sylwetka

    Sylwetka śmigłowca Kamow Ka-60 Orka w trzech rzutach

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turbinowe
  • Średnica wirnika: 13,80 m
  • Długość kadłuba: 13,50 m
  • Wysokość: 4,87 m
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 6 800 kg
  • Prędkość maks: 310 km/h
  • Wznoszenie: 14 m/s
  • Pułap: 6 100 m
  • Zasięg: 720 km, 1 135 km (z dodatkowymi zbiornikami)
  • Zapas paliwa: ...
  • Uzbrojenie: ...

Wersje:

  • Ka-62 - wersja cywilna przeznaczona na rynek rosyjski
  • Ka-64 - wersja cywilna przeznaczona na eksport

Użytkownicy:

Źródła: