FANDOM

KS-23 (ros. KС-23) - strzelba powtarzalna konstrukcji rosyjskiej (pump-action) kalibru 4/81

Kc-23.jpg

KS-23

W 1995 roku rosyjskie ministerstwo spraw wewnętrznych wprowadziło do uzbrojenia swoich oddziałów strzelbę powtarzalną pump-action (pierwsza taka broń skonstruowana w Rosji). Nowa broń miała być przeznaczona głównie do wystrzeliwania pocisków obezwładniających (gumowych i plastikowych). Wymagania wysokiej skuteczności spowodowały że nowa broń miała bardzo rzadki, myśliwski kaliber 4/81 (23 × 81 mm). KS-23 miał lufę gwintowaną i przy użyciu amunicji gumowej Wołna-P miał zasięg skuteczny rzędu 70 m. Z KS-23 można także strzelać zwykłą amunicją śrutową. KS-23 załadowany nabojami śrutowymi jest używany do odstrzeliwania zamków i zawiasów drzwi. Jak wykazały doświadczenia pocisk gumowy wystrzelony z KS-23 ma prawie 100% zdolność obalającą przy trafieniu w tułów. Dużą wadą KS-23 jako broni obezwładniającej jest wysokie ryzyko śmierci obezwładnianej osoby w przypadku trafienia w głowę. Jako wyposażenie dodatkowe razem z KS-23 dostarczane są nasadki (garłacze) przeznaczone do miotania granatów z gazem łzawiącym Czeremucha-6 i Czeremucha-12 . Jednocześnie z produkcją bojowej strzelby KS-23 rozpoczęto produkcję myśliwskiej strzelby Sielezień-4.

Ks23.gif

KS-23

KS-23 w wersji standardowej jest strzelbą powtarzalną pump-action (przeładowywaną ruchami czółenka-łoża). Zamek jest ryglowany czterema ryglami. Zasilanie z rurowego magazynka podlufowego o pojemności dwóch naboi. Mechanizm spustowo-uderzeniowy kurkowy (kurek napinany przy przeładowaniu). Bezpiecznik znajduje się na przedniej części kabłąka spustowego. Przyrządy celownicze składają się z muszki i stałej szczerbiny. Na komorze zamkowej znajduje się szyna umożliwiająca montaż celowników optycznych ikolimatorowych.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Wersja KS-23 KS-23M KS-23K
Państwo Związek Radziecki
Rodzaj Strzelba
Prototypy lata 60 XX w
Produkcja seryjna 1970 - nadal
Nabój Nabój 4/81
Długość (mm) 1040 875 1040
Masa (kg) ok. 3,85
Zasięg skuteczny (m) 150 100
Pojemność magazynka 3 7

Wersje:Edytuj

  • KS-23strzelba bojowa z szybkoodłączalną, prętową kolbą. Wersja standardowa.
  • KS-23M - strzelba ze skróconą lufą.
  • TOZ-123 - cywilna wersja strzelby.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki