FANDOM

603px-JSOC emblem.jpg
Joint Special Operations Command (JSOC) (Połączone Dowództwo Operacji Specjalnych) - Utworzony w roku 1980 połączony (wspólny dla kilku rodzajów sił zbrojnych) organ dowodzenia i koordynacji jednostek kontrterrorystycznych amerykańskich sił zbrojnych. Jego geneza wiąże się bezpośrednio z fiaskiem operacji „ Eagle Claw” w Iranie i ujawnionych wówczas problemów związanych ze współdziałaniem poszczególnych elementów amerykańskich sił zbrojnych. Wchodzi w skład USSOC. W jego skład wchodzą jednostki takie jak Navy SEALs i Delta Force.

HistoriaEdytuj

Od lat osiemdziesiątych JSOC było zaangażowane w przygotowywanie działań przeciw ugrupowaniom terrorystycznym, w tym między innymi podczas uprowadzenia statku wycieczkowego „Achille Lauro”, przy czym większość z tych operacji nie została zrealizowana z przyczyn politycznych. W latach późniejszych jego siły wykorzystywane były m.in. w Panamie, Iraku, na Bałkanach. Od rozpoczęcia wojny z terroryzmem, zaangażowane zostały na dużą skalę do walki z siatkami terrorystycznymi w Iraku, Afganistanie, jak również w innych częściach świata, w tym w szczególności w Somalii i okalających ją akwenach. Wśród operacji przypisywanych JSOC są między innymi likwidacja synów Saddama Husajna (2003) i schwytanie jego samego, oraz likwidacja lidera irackiej Al-Kaidy Zarkawiego.

Według niepotwierdzonych informacji, elementy JSOC są używane także w celu wzmocnienia ochrony szczególnych wydarzeń politycznych w Standach Zjednoczonych, choć nie jest jasne jak owa sytuacja ma się do amerykańskich przepisów ograniczających użycie sił zbrojnych w celach policyjnych.

Najbardziej znaną operacją wykonaną przez to dowództwo jest likwidacja lidera Al-Kaidy, Osamy ben-Ladena w Pakistanie 1 maja 2011 roku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki