Fandom

Wiki Uzbrojenie

John Browning

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
John-browning-1-sized.jpg
John Browning (ur. 23 stycznia 1855 w Ogden, w stanie Utah - zm. 26 listopada 1926 w Herstal w Belgii) - amerykański konstruktor broni.

BiografiaEdytuj

W 1879 roku po śmierci Jonathana Browninga John Browning z braćmi przejęli warsztat ojca. W tym samym roku John Browning uzyskał swój pierwszy patent (US Patent No. 220.271) na jednostrzałowy karabin. Po modernizacji warsztatu i przekształceniu go w firmę "Browning Gun Factory", Browningowie rozpoczęli produkcję skonstruowanego przez Johna Mosesa karabinu. Była to udana konstrukcja, ale Browningowie nie posiadali środków aby rozwinąć produkcję. W efekcie popyt na karabin Browninga znacznie przewyższał podaż, a zyski pozostały ograniczone.

W 1883 roku egzemplarz karabinu Browninga zakupił przedstawiciel firmy Winchester Repeating Arms Company Andrew McAusland. Karabin wzbudził duże zainteresowanie w dyrekcji Winchestera. W efekcie Winchester odkupił prawa patentowe tej broni od Johna Browninga za 8000 dolarów.

Do 1902 roku John Browning skonstruował kilka wzorów broni. Patenty na większość zakupił Winchester, a następnie rozpoczął produkcję między innymi: karabinów Winchester M1886, Winchester M1894, Winchester M1895 i strzelb Winchester M1887, Winchester M1897.

W tym samym okresie John Browning rozpoczął prace nad bronią automatyczną. Ich efektem był ckm M1895 Peacemaker którego produkcję rozpoczęto w zakładach Colta.

Drugą konstrukcją opracowana na przełomie wieków byłą strzelba samopowtarzalna. Stała się ona powodem zerwania przez Johna Browninga współpracy z Winchesterem. Kiedy zakłady te odmówiły udziałów w zyskach z produkcji tej konstrukcji, John Browning udał się do Europy gdzie zaprezentował prototyp w belgijskich zakładach Fabrique Nationale. Rozpoczęły one produkcję strzelby Browninga pod oznaczeniem A-5. Okazała się ona tak udaną konstrukcją że jest produkowana do dziś.

W następnych latach powstają następne konstrukcje Browninga: pistolet Colt M1911, karabin maszynowy M2 (Karabin maszynowy).

Jednocześnie z konstruowaniem wojskowej broni maszynowej John Browning kontynuuje prace nad konstrukcjami dla użytkowników cywilnych. Powstają produkowane w zakładach FN pistolety Baby i M1910. John Moses Browning zmarł na zawał serca 26 listopada 1926 roku podczas wizyty w zakładach FN w Liege.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki